دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسجد حظیره در شهر یزد قرار دارد. بنای اولیه روضه محمدیه یا حظیره، بقعه‌ای برای عبادت و سکونت فقرا بود و در سال 843 قمری از اموال حاج شمس الدین میبدی ساخته شد.

مسجد حظیره

این بنا به مسجد حظیره شهرت دارد و جز سنگ مرمر محراب آن، سایر قسمت‌های بنا نسبتاً نوساز است. مسجد حظیره دارای ۳ درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است که به خطوط هندسی تزئین یافته‌است.

پیشخوان و 2 مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان وطاق نما(نغول) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) ولوز می‌باشد.

روی ترنجی‌های آن اسماء خدا و 5 تن آل عبا (ع) حک شده‌است. نمای بیرونی مسجد آجری است .کف مسجد و صحن آن با سیمان(بتن) مفروش شده‌است. مسجد، صحن وسیع وزیبایی دارد که در میان آن حوضی دیده می‌شود .

بخش دیگر تابستانخانه دو اشکوبه، در ضلع شرقی آن در دوردیف فوقانی و تحتانی پنجره‌های فلزی مشاهده می شود. این بخش دارای ستون‌های قطور وسقف آن مزین به خطوط کوفی بنایی و لوزی و گلچین و رگ چین آجری می‌باشد.

گنبد و مقصوره که به خطوط کوفی بنایی و رسمی بندی تزئین یافته استوار بر ستون‌هایی مزین به نقوش هندسی و با قوس‌های جناقی می‌باشد.

پوشش خارجی گنبد آجری دارای قوس شبدری کند می باشد . نمای خارجی مزین به خطوط کوفی بنایی و لوز دو اشکوبه و پنجره فلزی مشبک رنگین وخط ثلث می‌باشد.

5 مناره کوچک در قسمت بدنه مسجد واقع شده است. مناره‌ها با خطوط کوفی بنایی ولوز وگل چین آجر مزین شده است که پایه‌های آن سنگی است.

دو سنگ قبر در کنار یکدیگر در داخل مسجد وجود دارد . که بر پیشانی یکی ازآنها لا اله الالله ومحمد رسول الله ودو بیت شعر نوشته شده است.

همچنین آرامگاه سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی در کنار این مسجد قرار دارد.

کد خبر 132584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز