با قدرت یافتن وهابیون در حجاز، مناقشات آنان با دیگر مسلمانان به‌ویژه شیعیان شدت یافت.

در 20‌ آوریل 1802میلادی وهابیون به شهرهای مقدس نجف و کربلا تجاوز کردند. انگیزه اصلی این تجاوزکاران از کشتار و قتل و غارت شیعیان، اعتقادات انحرافی آنان بود که با تعصب شدیدی آمیخته است. وهابیون به تهمت مشرک بودن مردم کربلا، به این شهر حمله کرده و پس از تخریب گنبد و بارگاه و ضریح مقدس امام‌حسین(ع) خزانه حرم را غارت کردند. در جریان این تهاجم وحشیانه، بیش از 2هزار نفر از شیعیان کربلا، به شهادت رسیدند. وهابیون پس از روی کار آمدن دولت سعودی نیز به اعمال ضد‌شیعی خود ادامه داده و در حرکتی ضددینی، بارگاه ملکوتی ائمه بقیع و خاندان پیامبر را تخریب کردند و هم اکنون به جنایات خود درخصوص شیعیان بحرین مشغولند.

ولادت میرزای بزرگ شیرازی

ابومحمد، محمد‌ حسن‌بن‌محمود‌بن‌اسماعیل حسینی‌شیرازی معروف به میرزای مجدد، معزالدین و میرزای بزرگ شیرازی، مرجع تقلید شیعیان زمان خود و فقیه امامی و مجاهد استکبار ستیز در 15‌جمادی الاولی سال‌1230 ق در شیراز متولد شد. وی قبل از 20‌سالگی، صاحب اجازه از سیدمحقق میرسید‌حسن بیدآبادی شد . ایشان پس از شیخ‌مرتضی انصاری، مرجع عالم اسلام شد و در حدود 30سال این سمت را به‌عهده داشت. از شاگردان ایشان می ‌توان علامه سیدمحمد کاظم یزدی، آخوند خراسانی، شیخ‏فضل‏الله نوری، میرزا‌حسین نوری، سیدحسین صدر، ابراهیم دامغانی، سید‌اسماعیل شیرازی و شریف جواهری را نام برد. صدور فتوای تاریخی تحریم تنباکو از طرف ایشان در زمان شاه قاجار به‌عنوان نخستین مقاومت منفی مردمی علیه بیگانگان بود .

درگذشت استاد محمد‌تقی ‌ شریعتی

مرحوم محمد‌ تقی‌ شریعتی نویسنده و فعال سیاسی مذهبی در مزینان سبزوار ‌زاده شد. پدرش شیخ محمود و پدربزرگش آخوند ملاقربانعلی از روحانیون آن ناحیه بودند. آخوند ملاقربانعلی از شاگردان ملاهادی سبزواری محسوب می‌شود. مقدمات صرف و نحو را نزد پدر آموخت و در 15‌سالگی به مشهد کوچید تا در حوزه علمیه به تحصیل بپردازد. پس از چند سال، فعالیت خود علیه حزب توده و باورهای احمد کسروی را آغاز کرد. در سال‌های‌ 36 و 52 به‌سبب فعالیت علیه حکومت پهلوی مدتی زندانی شد. از آثار ایشان می ‌ توان وحی و نبوت ، تفسیر نوین ‌ ، خلافت در پرتو قرآن و سنت ، مهدی موعود و روش شناخت نهج‌ البلاغه را نام برد . استاد در 31‌ فروردین سال 1366 شمسی درگذشت و در مشهد به خاک سپرده شد .

آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عراق در ژنو

پس از بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات سه‌جانبه در بهمن1367 در نیویورک و بیانیه دبیرکل، وزرای خارجه ایران و عراق برای مذاکرات سه‌جانبه در ژنو دعوت شدند و این مذاکرات باعنوان دور پنجم مذاکرات در 31 فروردین 1368، شروع شد. بحث پیرامون تبادل اسرا و خروج نیروهای نظامی عراق از خاک ایران از مباحث اصلی این دور مذاکرات بود. در این دور مذاکرات، دوطرف بر اجرای مفاد قطعنامه تأکید داشتند ولی به تصمیمی قاطع و صریح دست نیافتند، لذا قرار بر این شد که مذاکرات بعدی در ماه‌های آینده صورت گیرد.

ژاک دو موله، رهبر شوالیه‌های هیکل

ژاک دو موله بیست و سومین و آخرین رهبر شوالیه‌های هیکل بود که به جرم بدعت‌گذاری در دستگاه تفتیش عقاید و به دستور مستقیم پاپ کلمنت پنجم سوزانده شد. ژاک در دهه پنجم قرن 12‌میلادی به دنیا آمد و از 20 آوریل سال‌1292 رهبری شوالیه‌های هیکل را بر عهده داشت و تا زمان مرگ (‌مارس 1314‌) عهده دار این منصب بود. سربازان مسکین و یاور مسیح و هیکل سلیمان یا به اختصار شوالیه‌های هیکل گروهی نظامی- مذهبی بودند که وظیفه آنها ابتدا شرکت در جنگ‌های صلیبی بود، سپس آنها وظیفه خود را محافظت از زائران در سرزمین فلسطین دانستند .

کشتار دانش‌آموزان دبیرستان کلمباین

کشتار دانش‌آموزان دبیرستان کلمباین به کشتاری در 20 آوریل سال 1999 که دراین دبیرستان توسط اریک هریس و دیلان کلبولد 2نفر از دانش‌ آموزان که با تیراندازی به سمت دیگر دانش‌آموزان و معلمان مدرسه، باعث کشته شدن ۱۲نفر از دانش‌آموزان به همراه 2 معلم و مجروح شدن تعدادی شدند، اشاره دارد . در سال2002 مایکل مور با ساختن فیلمی مستند به نام « بولینگ برای کلمباین» با اشاره به ماجرای تیراندازی در این مدرسه، به نقد آزادی حمل سلاح در آمریکا پرداخت. این فیلم در سال۲۰۰۳ برنده جایزه بهترین فیلم مستند اسکار شد .

کد خبر 132757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز