یوسف مجتهد: در ماده(29) قانون برنامه پنجم توسعه که متن آن در شماره قبل گذشت، هیچ مرجع و مقامی در قوه مجریه حق ایجاد بار مالی برای صندوق‌های بازنشستگی و دستگاه‌های اجرایی را ندارد، مگر آنکه بار مالی آن قبلا محاسبه و در قوانین بودجه کل کشور یا بودجه سالانه دستگاه پیش‌بینی شده باشد.

 موضوع ماده(29) از آن جهت مهم است که 2استثناء دارد:
1- مواردی‌که در قوانین مصوب شده باشد.
2- احکام مراجع قضایی که له افراد و علیه دستگاه صادر شده باشد.
اغلب مواد قانونی که تا به‌حال درخصوص ایثارگران اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است، علی‌الخصوص آن مواد قانونی که ایثارگران با مراجعه به مراجع قضایی، علیه دستگاه‌ حکم گرفته‌اند از قاعده ماده(29) مستثنی بوده و دستگاه موظف است نسبت به اجرای آن اقدام کند لذا آرای صادره از دیوان عدالت اداری درخصوص مطالبات ایثارگران در زمینه حقوق، شهریه دانشگاه و... قابل پیگیری و اجراست.

ماده(33) قانون توسعه بیان می‌دارد:
مشمولان وظیفه نیروهای مسلح مشغول به خدمت و بسیجیان فعال در صورت ازکارافتادگی یا فوت به‌لحاظ خدمتی یا غیرخدمتی از نظر ازکارافتادگی، بیمه عمر و حوادث تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند.
تمامی بسیجیان فعال و نیروهای وظیفه در هنگام خدمت یا غیر‌خدمت چنانچه ازکارافتاده یا فوت شوند تحت‌پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند و از قوانین حمایتی برخوردار خواهند شد. چنانچه ازکارافتادگی یا فوت آنان برابر مقررات موضوعه برای جانبازان و شهدا، مشمول این مقررات شود، جانباز و شهید شناخته شده و تحت‌پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز قرار خواهند گرفت.

در ماده(44) و بندهای آن که اختصاص به ایثارگران دارد چنین آمده است:
دولت به‌منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، درجهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصت‌ها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت‌تکفل آنان اقدامات زیر را انجام می‌دهد:الف- فرزندان شهدا از تمامی امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50درصد و بالاتر نیز به‌استثنای تسهیلات خودرو و حق‌پرستاری و کاهش ساعت کاری برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

3 تفاوت اساسی بین این دو مصوبه قانونی وجود دارد:
1- قید جانباز 50درصد و بالاتر آمده است و این گویای آن است که فرزندان معظم شهدا از امتیازات جانبازان 70درصد هم برخوردار خواهند بود و محدودیتی از جهت سقف درصد برای آنان وجود ندارد.
2- موارد استثنا به 3 مورد محدود شده است و محدودیت‌های بیشتر که در بند(ک) ردیف(7) قانون بودجه سال89 آمده بود، برداشته شده است لذا فرزندان معظم شهدا فقط از تسهیلات خودرو، حق پرستاری و تقلیل ساعت کاری نمی‌توانند استفاده کنند و برخورداری آنان از همه قوانین و مقررات مختلف موجد حق برای جانبازان 50درصد و بالاتر مشمول ‌آنان نیز خواهد بود.
3- شبهه تسری قوانین و مقررات به فرزندان فرزندان شهدا( نوه شهید) که با برداشت از بند(ک) ردیف(7) قانون بودجه سال89 پیش آمده بود، در بند الف ماده(44) قانون پنجم توسعه، تشریح شده است و از چنین برداشتی جلوگیری می‌کند.

فرزندان معظم شهدا می‌توانند به سوابق قبلی« ایثارگران بدانند» درخصوص بهره‌مندی فرزندان شهدا از قوانین جانبازان 50درصد مراجعه کنند. نکته مهم و قابل تأمل این است که فرزندان شهدا از پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد و کسورات بازنشستگی و بیمه‌درمان نیز معاف شده‌اند، لذا از ابتدای سال(90) همه فرزندان شهدا که از دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و... حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات بردرآمد حقوق معاف می‌باشند. همچنین کسورات سهم بازنشستگی و سهم بیمه درمان آنان توسط دولت پرداخت خواهد شد و از دریافتی آن کسر نمی‌شود.

چنانچه طی سال‌جاری تا اجرایی‌شدن کامل قانون، مبالغی از آنان کسر شود، باید به‌عنوان مطالبات آنان محاسبه و به آنان مسترد شود.

کد خبر 132913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز