سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی، عالم کم‌نظیر، فقیه و حکیم فرزانه است؛ او که از شاگردان شهید ثانی و از افتخارات جهان اسلام به‌شمار می‌آید.

 شیخ بهایی در طول حیات پربار خویش، به نقاط مختلف جهان سفر کرد و از محضر استادان برجسته، در رشته‌های گوناگون استفاده کرد و در بسیاری از دانش‌ها متبحّر شد. او با ارائه حدود 100 اثر ارزنده در شاخه‌های مختلف علم و تربیت شاگردان بسیار که هر کدام منشأ برکات فراوان بودند، به جهان اسلام روشنایی بخشید. میراث ماندگار شیخ، هنوز پس از قرن‌ها چراغ راه پویندگان دانش و دین است. شیخ بهایی که در کودکی وارد ایران شده بود، از همان دوران، علاقه وافری به یادگیری زبان‌فارسی نشان داد و سرانجام با مکالمه، ترجمه و نگارش به زبان‌فارسی به خوبی آشنا شد . از نخبگان و فرزانگان دوران که خوشه‌چین خرمن پرفیض شیخ‌بهایی بودند، می‌توان ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سیدماجد بحرانی و ملامحمدتقی مجلسی را نام برد که هر کدام از آنها، خدمتی بزرگ به دنیای اسلام ارائه دادند و نقشی عظیم در هدایت جامعه بشری ایفا کردند .

1379 شمسی: سالگرد اعتراض ملت ایران به کنفرانس ننگین برلین

در پی برگزاری کنفرانس شرم‏‌آور برلین در فروردین سال1379 با موضوع ایران پس از انتخابات مجلس ششم، مردم انقلابی ایران در سوم اردیبهشت در سراسر کشور با انجام یک راهپیمایی گسترده، حمایت خود را از سخنان مقام معظم‌رهبری ابراز داشته و خشم و انزجار خود را از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندکان کنفراس ضد‌انقلابی برلین اعلام داشتند.
راهپیمایان ضمن تقبیح عمل شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، از وزارت امور خارجه خواستند مانع مداخله اجانب در امور ایران شده و نگذارند اینگونه، آرمان‌های یک ملت و کشور را به تحقیر کشند. در طول برگزاری کنفرانس ننگین برلین، شعارهایی علیه نظام، اسلام و ارکان انقلاب اسلامی سرداده می‏شد و افرادی که از ایران در این کنفرانس شرکت کرده بودند هیچ عکس‏العملی از خود نشان ندادند. از برگزارکنندکان اصلی این کنفرانس، بنیاد هاینریش بل آلمانی بود.

1616 میلادی: سالروز مرگ شکسپیر،نویسنده شهیر

شهرت ویلیام شکسپیر به‌عنوان شاعر، نویسنده، بازیگر و نمایشنامه‌نویس منحصربه‌فرد است و برخی او را بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویس تمام دوران‌ها می‌دانند اما بسیاری از حقایق زندگی او مبهم است. شکسپیر در ماه آوریل (احتمالا روز بیست و سوم یا بیست و ششم ) در استراتفورد متولد شد. پدرش شهردار و مادرش فرزند زمین‌داری محلی بود.
شکسپیر احتمالا در مدرسه گرامر استراتفورد تحصیل کرده و در آنجا اطلاعات ارزشمندی درباره لاتین به‌دست آورد ه اما رهسپار آکسفورد یا کمبریج نشد. ویلیام شکسپیر به تاریخ ۲۳آوریل ۱۶۱۶ میلادی درگذشت و جسد او را 2روز پس از آن در کلیسای مقدس ترینتی به خاک سپردند.
از مهم‌ترین آثار او مکبث ، هملت ، ژولیوس ‌سزار ، رومئو و ژولیت ، تاجر ونیزی،شاه لیر، ریچارد سوم،کینگ جان،کمدی اشتباهات و چند اثر دیگر را می‌توان نام برد .

کد خبر 133069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز