4اردیبهشت سالروز تاجگذاری رضاخان پهلوی، این عنصر وابسته به بیگانگان، است. پس از آنکه در بهمن 1303 مجلس شورای ملی مقام فرماندهی کل‌قوا را از احمدشاه سلب و به سردار‌سپه تفویض کرد، در آبان 1304 نیز سلسله قاجاریه با فشار رضاخان و طی مصوبه‌ای منقرض شد و انگلستان و سپس شوروی بلافاصله حکومت موقت رضاخان را به رسمیت شناختند.

رضاشاه

روس‌ها حتی به منظور ابراز دوستی خود به رضاخان، نمایندگی خود در تهران را به «سفارت کبری» ارتقا دادند. رضاخان که از نفوذ روحانیت در جامعه مطلع بود بلافاصله حمایت ظاهری از قوانین و احکام اسلامی را آغاز کرد. هدف او به‌دست آوردن پایگاه اجتماعی از طریق جلب حمایت روحانیت بود. او به عنوان نخست‌وزیر کشور اعلامیه‌ای انتشار داد و در آن خاطرنشان ساخت: «قوانین اسلام به منظور بهروزی مردم اجرا خواهد گردید، معنویت مسلمانی کاملا حفظ خواهد شد، فروش نوشابه‌های الکلی ممنوع خواهد گردید، بهای گندم و نان کاهش خواهد یافت و...». با این حال او پس از تصاحب مقام سلطنت به سرعت چهره عوض کرد.

1271 میلادی: آغاز سفر تاریخی مارکوپولو

مارکوپولو در 24آوریل 1271میلادی به اتفاق پدرش راهی چین شد و مدتی در این سرزمین و جزایر جنوب شرقی آسیا به سیاحت پرداخت. از گفته مارکو چنین بر‌می‌آید که آنها مسیر و مقصد مشخصی در ذهن نداشتند. مارکوپولو در این سفر به ایران نیز آمد و ازجمله در مورد جاده ابریشم سخن گفت. این سیاح ونیزی در سفرنامه‌‌اش از آداب و رسوم شهر‌های مختلف ایران نوشت. او پس از سفر بیست و چند ساله و مراجعت به وطن ، سفرنامه‏ای به نام «عجایب» در زمینه ویژگی‏های جغرافیایی چین، ترکستان، مغولستان و بخشی از آسیای جنوب‌شرقی به رشته تحریر در آورد. وی در این کتاب از رایج بودن پول کاغذی در چین، وجود فاضلاب، پل‏های بلند، آتش‏نشانی، پست و... سخن گفته است. این نکات برای اروپاییان نیمه‌وحشی و نادان قرن 13میلادی باورکردنی نبود، از این رو ونیزیان، او را دروغگو می‏خواندند تا اینکه گسترش جهانگردی، صحت گفته‏های وی را ثابت کرد.

1898 میلادی: جنگ آمریکا و اسپانیا

جنگ آمریکا و اسپانیا در سال ۱۸۹۸ میلادی، منازعه‌ای بود که در پی آن سلطه اسپانیا بر مستعمرات آن در قاره آمریکا پایان یافت و مالکیت برخی از مناطق غربی اقیانوسیه و همچنین آمریکای لاتین به‌دست آمریکا افتاد. ریشه این نبرد به تلاش کوبا برای استقلال و جدا شدن از اسپانیا برمی‌گردد . سرکوب شدید شورشیان کوبایی توسط نیروهای اسپانیا و غرق شدن مشکوک رزمناو آمریکایی ماین در بندر هاوانا تمایل به دخالت آمریکا در امور کوبا را در افکار عمومی دوچندان کرد. سرانجام کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، استقلال کوبا به رسمیت شناخته شده و نیروهای اسپانیایی ملزم به ترک آنجا می‌شدند. اسپانیا در تاریخ ۴ آوریل به آمریکا اعلان جنگ داد که اعلان جنگ متقابل آمریکا را به‌دنبال داشت. از آنجایی که هیچ‌کدام از نیروهای زمینی و دریایی اسپانیا آماده این نبرد دوردست نبودند، جنگ به سود آمریکا رقم خورد و نیروهای اسپانیایی که هزاران کیلومتر از کشورشان دور بودند شکست خوردند و جزیره کوبا به تصرف آمریکاییان درآمد .

کد خبر 133090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز