فرودگاه‌های نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیماها و چرخبال‌های مهاجم آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود.

شکست عملیات - طبس - آمریکا

نیروهای آمریکایی در پنجم اردیبهشت سال 1359 پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند و از ادامه مأموریت بازماندند. دستگاه هیدرولیک یکی از چرخبال‌ها از کار افتاد، چرخبال دیگر بر اثر توفان شن و عدم‌دید کافی به هنگام جابه‌جایی، با یکی از هواپیماها برخورد کرد و آتش گرفت و در نتیجه آن 8 نفر از نظامیان در شعله‌های آتش سوختند. در پی حادثه صحرای طبس و فرار باقیمانده هواپیماها و چرخبال‌های آمریکایی به سوی ناو «نیمیتس» جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد. این حادثه یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود.

1854میلادی :آغاز حفر کانال سوئز

اوج‏گیری رقابت‏های انگلستان و فرانسه در قرن نوزدهم و تلاش هر کدام از آنها در برتری‏جویی نظامی - تجاری باعث شد فرانسه به‌عنوان یک قدرت صنعتی - نظامی و در حقیقت به‌عنوان یک دولت استعماری درصدد برآید تا احداث کانال سوئز را عملی سازد. از این رو، طرح حفر این کانال در سال 1854میلادی توسط یک مهندس فرانسوی به نام فردیناند دول تهیه و کار حفر آن از 25آوریل 1859میلادی آغاز شد. در این میان، از آنجا که بین فرانسه و انگلیس، رقابت آشکاری در میان بود، انگلستان از ارائه هر نوع کمک به فرانسه مضایقه کرد؛ چرا که حفر کانال به قدرت فرانسه می‏افزود. بنابراین فرانسویان بدون کمک از هیچ کشوری به تنهایی اقدام به این کار کردند و ظرف مدت 10سال، با هزینه‏ای بالغ بر 400میلیون فرانک، این پروژه را به اتمام رساندند. طول این کانال حدود 170کیلومتر، عرض آن 60 متر و عمیق‏ترین نقطه آن، 22 متر است که بعدها وسعت بیشتری یافت؛ به‌طوری که عرض آن به 200متر رسید.

۱۹۷۴ میلادی: انقلاب میخک

انقلاب میخک که نام اصلی آن «انقلاب جمهوری» است در 25آوریل سال ۱۹۷۴ میلادی توسط افسران شورشی جوان در شهر لیسبون پرتغال شروع شد و با پایان دادن به حکومت دیکتاتوری که سالازار بنیانگذار آن بود، باعث به قدرت رسیدن ژنرال اسپینولا در این کشور شد. چون این انقلاب بدون خونریزی و آشوب انجام شد، در تاریخ پرتغال به نام انقلاب دمکراتیک مشهور است و چون مردم از سربازان با گل‌های میخک استقبال کردند، به انقلاب میخک نیز مشهور شد.

۱۹۱۵میلادی: روز آنزک

روز آنزک روز ۲۵ ماه آوریل است. نام این روز برگرفته از نام ارتش مشترک استرالیا و زلاندنو یا به اختصار آنزک است که در جنگ جهانی اول به‌عنوان نیروهای حامی انگلستان و در دسته متفقین شرکت کردند. این روز ابتدا به یادبود کشته‌شدگان استرالیا و نیوزلند در نبرد گالیپولی ترکیه که در سال۱۹۱۵ اتفاق افتاد گرامی داشته شد اما بعدها از آن برای قدردانی از همه عملیات و خدمات ارتش این دو کشور استفاده می‌شود. بیشتر شهرهای این دو کشور دارای بناها و میدان‌های یادبود آنزاک هستند و مراسم روز آنزاک در این مکان‌ها برپا می‌شود.

کد خبر 133201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز