گروه اجتماعی: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل آموزش و پرورش مدارس کپری نیست، گفت:

 مشکل اصلی وجود6.5میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی است که مانند بمب‌ساعتی عمل می‌کنند.مرتضی رئیسی افزود: کاهش تعداد مدارس خطرآفرین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های عمرانی امسال است که براساس احکام ماده 22 برنامه پنجم توسعه در رابطه با کاهش و حذف این مدارس اقدام خواهد شد. وی ادامه داد: در سال 85 حدود 13میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی داشته‌ایم که نیمی از این فضاها با 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار از مصوبه 4 هزار میلیارد تومانی مجلس هفتم جمع‌آوری شده است و حدود 6.5 میلیون متر مربع از آن فضاها باقی مانده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: در رابطه با حذف مدارس تخریبی اولویت با مدارس خشت و گلی خواهد بود و مناطق مورد نظر نیز براساس تراکم جمعیت دانش‌آموزان و میزان زلزله‌خیز بودن آن مناطق در اولویت کاری قرار خواهند گرفت. وی اظهار داشت: از مجموع 4هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس هفتم برای تخریب و بازسازی مدارس خطرآفرین، تا‌کنون 2هزار و 800 میلیارد تومان تخصیص یافته است و 3هزار و 200 میلیارد تومان نیز در برنامه پنجم برای تمدید اجرای این قانون اختصاص یافته است. رئیسی در ادامه تصریح کرد: احداث نمازخانه در مدارس فاقد نمازخانه یکی دیگر از سیاست‌های ویژه سازمان نوسازی در سال 90 است و در سال گذشته نیز به تمام استان‌ها ابلاغ شد که پس از این هیچ پروژه آموزشی فاقد نمازخانه تحویل گرفته نخواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص آمار کنونی مدارس کپری اظهار داشت: مدرسه کپری نداریم، بلکه آنچه وجود دارد کلاس کپری است که این مشکل اساسی نظام تعلیم و تربیت نیست؛ همچنین آماری از تعداد کلاس‌های کپری در حال حاضر نداریم اما نگاه کارشناسی ما این است که این تعداد به چندصد مورد نیز نمی‌رسد؛ در سال 85، 1200 کلاس کپری داشتیم که با صرف اعتبارات تخریب و بازسازی این کلاس‌ها عمدتاً با کلاس‌های پیش‌ساخته (و نه‌کانکس) جابه‌جا شد. رئیسی ادامه داد: در حال حاضر 460 هزار کلاس درس در کشور داریم که وجود چندصد کلاس کپری در مقایسه با آنها مشکل اصلی آموزش و پرورش تلقی نمی‌شود بلکه مشکل اساسی آموزش و پرورش کلاس‌های تخریبی و غیرمقاوم است که مانند بمب ساعتی عمل می‌کنند. رئیسی درخصوص متولی تعمیر و نگهداری مدارس پس از احداث و یا نوسازی آنها، گفت: در شرح وظایف قانونی سازمان نوسازی مدارس چنین موضوعی قید نشده اما شاید لازم باشد که بخشی در آموزش و پرورش متولی نگهداری فضاها و جلوگیری از آسیب و هزینه‌های اضافی در آنها باشد.

کد خبر 133392

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز