در نتیجه فتح خرمشهر و احتمال سقوط رژیم عراق، شوروی نیز همگام با کشورهای غربی، با واگذاری تجهیزات مدرن جنگی به عراق، بر میزان کمک‏های خود به این کشور افزود.

‌هیأت شوروی که از میزان عصبانیت عراق به‌دلیل از‌دست دادن جزایر مجنون در عملیات خیبر مطلع بود، به عراق اطلاع داد که حاضر است میگ‏های21 و 22، هلی‌کوپترهای توپ‏دار و 350‌موشک اسکاد در اختیار رژیم بعث قرار دهد. سرانجام این قرارداد و قرارداد وام 2میلیارد دلاری شوروی به رژیم بعث عراق در هفتم اردیبهشت‌1363 شمسی بین طرفین در مسکو امضا شد و در جبهه‌های جنگ علیه رزمندگان اسلام به کار رفت. بعد از سقوط صدام، مسئله بازپرداخت وام‏های اعطایی کشورهای غربی و شرقی برای پیروزی در جنگ با ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‏های جدی منطقه و جهان مطرح شد.

1231 میلادی: تاسیس دادگاه تفتیش عقاید

همزمان با یورش سپاهیان صلیبی به مناطق شرق، واقعه مهم دیگری نیز روی داد که سرآغاز دوران مخوف انکیزیسیون یا تفتیش عقاید در تاریخ مسیحیت به‌شمار می‌رود. در این زمان پاپ اینوسان سوم دستور تشکیل دادگاه تفتیش عقاید را صادر کرد و از این پس، این دادگاه در سراسر اروپا به کار پرداخت. در واقع، اینوسان سوم در عقاید خود بسیار لجوج و سر‌سخت بود و به هیچ وجه تحمل شنیدن عقیده و نظری را بر خلاف رأی خود نداشت. به همین جهت کسانی که جرأت می‌کردند نظری مخالف رأی و نظر او ابراز کنند از سلاطین وقت گرفته تا افراد عادی تفکیر می‌شدند. این دادگاه در 27 آوریل 1231‌میلادی در اسپانیا تأسیس شد و دوره جدیدی از خشونت و قساوت را در این سرزمین آغاز کرد. در این دادگاه‌ها محاکمه، قطعی و لازم‌الاجرا بود. کسانی که مظنون به بدعت‌گذاری بودند، چنانچه نمی‌توانستند بی‌گناهی خود را ثابت کنند تکفیر می‌شدند و مجازات سنگینی در انتظارشان بود.

1961 میلادی‌ :تشکیل جنبش عدم‌تعهد

جنبش‌ عدم‌ تعهد‌ در اوج‌ جنگ‌ سرد‌ و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم‌ و نه‌ در‌ اردوگاه‌ امپریالیسم‌ قرار داشتند در سال 1961 میلادی تشکیل شد. هم‌اکنون اعضای این جنبش را اکثرا کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهایی که بعدها به غیرمتعهدها معروف شدند، در کنفرانس‌ باندوگ‌ از‌ تاریخ‌ 18 تا‌ 27‌آوریل‌سال 1955 میلادی انجام شد.‌ جواهر‌ لعل‌ نهرو‌‌، جمال‌ عبدالناصر‌ و‌ احمد‌ سوکارنو‌ رؤسای وقت حکومت کشورهای‌ هند‌،‌ مصر‌ و‌ اندونزی‌ در این اجلاس ایده تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند‌ و در کنفرانسی که در یوگسلاوی‌ برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

‌ 1521 میلادی‌ : کشته‌شدن‌ فردیناند‌ ماژلان‌

فردیناند‌ ماژلان،‌ دریانوردی‌ بود‌ ‌ که‌ برای‌ نخستین‌‌بار در جهت غرب از اروپا‌ به‌ آسیا‌ رفت و در اقیانوس‌ آرام کشتی راند. همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدن کره زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را عهده‌دار شد. اگر چه خود در میانه سفر درگذشت، ولی‌ افرادش توانستند کره‌زمین را با موفقیت دور بزنند و به اروپا بازگردند. در سال‌1511 میلادی ‌ در نبرد علیه مراکشی‌ها شرکت کرد. با وجود زخم برداشتن در جنگ و دریافت مدال‌های متعدد، اطرافیان وی را به داد‌وستد غیرقانونی متهم کردند. هر چند ماژلان بالاخره از تمام اتهام‌ها تبرئه شد، ولی دیگر از چشم‌ شاه‌ امانوئل‌ اول‌ افتاده بود. پادشاه تقاضای افزایش حقوق ماژلان را نپذیرفت و اعلام کرد که دیگر در دولت پرتغال مقامی برای او در نظر نگرفته است. ماژلان که اوضاع را چنین دید، ‌ به‌ خدمت‌ دربار‌ اسپانیا‌ درآمد‌.‌ او‌ سرانجام‌ در‌ جنگ‌ با‌ بومیان‌ در‌ 27‌آوریل‌ 1521 میلادی‌ در‌ نبرد‌ ماکتان‌ کشته‌ شد‌.

 

کد خبر 133424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز