گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: کودکان 4 تا 6 ساله‌ همچنان در کشمکشی که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی ایجاد شده سرگردان مانده‌اند.

مدرسه ابتدایی

براساس تفاهمنامه‌ای که میان این وزارتخانه و سازمان بهزیستی منعقد شده‌است، مسئولیت آموزش کودکان 4 تا 6 ساله از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش به‌حساب می‌آید؛ درحالی‌که از سال 1359 تا‌کنون سازمان بهزیستی کشور بدون هیچ الزام و وظیفه‌ای آموزش به این کودکان را در مهدهای کودک برعهده داشته است. پس از تصویب تفاهمنامه‌ای که بهمن‌ماه سال گذشته منعقد شد، مهدهای کودک سازمان بهزیستی از این پس اجازه ادامه فعالیت برای آموزش کودکان 4 تا 6 ساله را ندارند و تنها مجاز به پذیرش کودکان صفر تا 3 سال هستند. مدیران مهدهای کودک و پیش‌دبستان کشور که عموما از جمله مخالفان این تفاهمنامه هستند تلاش می‌کنند تا با یادآوری مشکلاتی که در پی اجرای این تفاهمنامه در به وقوع می‌پیوندد مسئولان را به تجدیدنظر در این تفاهمنامه تشویق کنند.

یکی از این مدیران با اعلام اینکه بسیاری از مادران در پی انتشار اخبار پیرامون این موضوع مضطرب شده و می‌خواهند بدانند که واقعا مجبورند کودکان شان را راهی دبستان‌های غیردولتی کنند یا نه، گفت: یک‌دسته از مادران شاغل واقعا با این مشکل روبه‌رو هستند که تا پایان زمان کارشان که عموما 4 یا 5 بعد‌ازظهر است کدام یک از دبستان‌های غیردولتی حاضر به نگهداری از کودکان شان است؟ مشکل دیگر این است که مادران شاغل معمولا قبل از ساعت 7 صبح فرزندان شان را به مراکز پیش‌دبستان می‌سپارند و اگر ناچار باشند از این پس کودکان را به دبستان غیردولتی بسپارند آیا هیچ مدرسه‌ای حاضر است از ساعت 6 صبح اقدام به پذیرش کودکان کند؟

مدرسه تأسیس کنید

یکی دیگر از مدیران مهدکودک و پیش دبستان در توضیح مراجعه‌اش به آموزش و پروش گفت: وقتی برای اخذ مجوز آموزش پیش‌دبستان به اداره‌ آموزش و پروش مراجعه کردم با کمال تعجب متوجه شدم که می‌بایست یک مدرسه غیردولتی تاسیس کنم تا بتوانم در آن مدرسه به آموزش کودکان 4 تا 6 ساله اقدام کنم. با توجه به شرایطی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد مدرسه غیردولتی پیش‌بینی کرده من به‌عنوان صاحب یک مهد کودک هرگز قادر نخواهم بود مدرسه‌ای تاسیس کرده و در آن به آموزش کودکان پیش‌دبستانی اقدام کنم.

ادارات مسئول آموزش و پرورش در پاسخ به مراجعه‌کنندگان به شرح و توضیح شرایط تاسیس دبستان غیردولتی پرداخته‌اند. در این شرایط کسانی که متقاضی تاسیس مدرسه غیردولتی هستند، می‌بایست مکانی مطابق با استانداردهای وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد دبستان معرفی کنند؛ این مکان که الزاما جدا از مکان مهدکودک است، یکی از شرایط اولیه برای ایجاد دبستان غیردولتی داشتن حیاط حداقل 200 متری است. در این شرایط نه تنها مهدهای‌کودک قادر به معرفی ساختمان مورد نظر وزارت آموزش و پرورش نیستند بلکه نباید از نظر دور داشت که بر فرض که کسی بتواند ملکی با این مشخصات را معرفی کند به‌نظر منطقی نمی‌رسد که برای دایر کردن یک یا حداکثر 2 کلاس برای بازه سنی 4 تا 6 سال این ساختمان را فعال ساخت. با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که نگهداری چنین مکانی برای ایجاد یکی دو کلاس به صرفه نیست.

بار کج به منزل نمی‌رسد

تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و همچنین مصوبه سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این نکته تاکید دارند که مسئولیت آموزش کودکان تا 18 سالگی از جمله وظایف وزارت آموزش و پرورش است و از این‌رو این وزارتخانه تنها راه‌حلی را که برای انجام وظیفه‌ نظارتی‌اش پیشنهاد کرده انتقال کودکان 4 تا 6‌ساله به دبستان‌های غیردولتی است. حال آنکه حضور کودکان در دبستان و در میان بچه‌هایی که معمولا بین 8 تا 10 سال سن دارند سبب بروز مشکلاتی برای کودکان خواهد شد و به‌نظر نمی‌رسد هیچ کس به این نکته رای دهد که یک کودک 4 یا 5‌ساله با کودکان 7، 8و 9 ساله در یک محیط آموزشی حضور پیدا کنند.

حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری برای جلوگیری از بروز مشکل برای کودکان 4 تا 6 ساله اندیشیده‌اید به این نکته بسنده کرد که: «مکان‌های جداگانه‌ای برای این دسته از کودکان درنظر گرفته خواهد شد و لازم نیست خانواده‌ها نگران باشند.»‌ اما تا‌کنون وزارت ‌آموزش و پرورش هیچ نشانه‌ای از وجود این مکان‌های جداگانه معرفی نکرده و حتی به تعریف مکان‌های مخصوص این دسته کودکان نیز نپرداخته است و به‌نظر می‌رسد که همان مدرسه‌های غیردولتی قرار است وظیفه آموزش کودکان را برعهده گیرند که به هر حال مشکلات قابل پیش‌بینی را به همراه خواهد داشت و به‌نظر می‌رسد این بار کج به منزل نمی‌رسد.

در خاتمه

پیگیری‌های روزنامه همشهری از زمان امضای تفاهمنامه تاکنون در این زمینه ادامه داشته است ولی هنوز هیچ برنامه‌ قابل‌قبولی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش یا نمایندگان مجلس که از حامیان این تفاهمنامه بوده‌اند دریافت نکرده ‌است. درصورتی که هر یک از این مسئولان محترم حاضر به ارائه توضیحات باشند سرویس اجتماعی روزنامه همشهری آمادگی خود را در زمینه انتشار آن پیشاپیش اعلام می‌کند.

کد خبر 133513

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز