هشتم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت امیر سرتیپ خلبان علی‌اکبر قربان شیرودی است.

خلبان تیزپرواز آسمان ایران ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر چمران او را «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و شهید تیمسار فلاحی او را «ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها» خواند. شهید شیرودی که در جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرده بود، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست. وی که با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور1359 به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی‌صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه 2خلبان همفکر خود و با 2هلی‌کوپتری که در اختیار داشتند، در طول 12ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک که وی به‌عنوان تنها موشک‌انداز پیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد. شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان منعکس شد. بنی‌صدر برای حفظ ظاهر 2هفته بعد به او ارتقای درجه داد، اما وی درجه تشویقی را نپذیرفت و تنها خواسته‌‌اش را دیدار با حضرت امام و بیان کارشکنی‌های بنی‌صدر و بی‌تفاوتی برخی از فرماندهان اعلام کرد . سرانجام این ستاره درخشان در منطقه بازی دراز در سال 1360 افول کرد.

‌ 1377 شمسی: سفر شیخ احمد یاسین به ایران

احمد اسماعیل یاسین معروف به شیخ احمد یاسین ، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رئیس مجمع اسلامی غزه بود. احمد یاسین در جوانی در اثر یک حادثه فلج شد اما این حادثه وی را از فعالیت‌های اجتماعی و تحصیلی دور نکرد و او به‌عنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامی به کار مشغول شد. در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت و به یکی از مشهورترین سخنرانان نوار غزه تبدیل شد. او در سال1983 به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه رژیم صهیونیستی بازداشت و در دادگاه نظامی محاکمه و به ۱۳سال زندان محکوم شد اما در چارچوب تبادل اسراء پس از تحمل ۱۱ ماه زندان، آزاد شد. او در 8 اردیبهشت سال 1377 به‌مدت 6روز از ایران دیدن کرد و با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت. سرانجام رژیم منفور صهیونیستی او را در 22 مارس 2004 میلادی هدف 3موشک هلفایر که از بالگردهای ارتش این رژیم شلیک شده بود قرار داد و به شهادت رساند. این عملیات با نظارت مستقیم شارون انجام گرفت .

‌ 1965میلادی: مداخله نظامی در دومینیکن

پس از شدت‌یافتن درگیری‏ها و خشونت‏های داخلی میان گروه‌های چپ و راست و نظامیان در دومینیکن، در 28آوریل 1965میلادی نیروهای آمریکایی در دومینیکن پیاده شده و این کشور را به بهانه حمایت از اتباع خویش اشغال کردند. اما در مدت زمان کوتاهی تعداد 1500 تفنگدار آمریکایی به 40هزار نفر افزایش یافت و با حمایت 37رزم‌ناو، دومینیکن را محاصره کردند. جانسون، رئیس‏جمهور آمریکا، با نقض صریح منشور سازمان کشورهای آمریکایی که مداخله در امور داخلی هر یک از کشورهای عضو را ممنوع کرده بود، تفنگداران دریایی خود را روانه این کشور آمریکای مرکزی کرد.

‌ 1945 میلادی: اعدام فاشیست

موسولینی در پایان جنگ جهانی دوم در حال فرار از ایتالیا بود که در مزرعه‌ای توسط پارتیزان‌های ایتالیایی دستگیر شد و در همان جا به همراه سایر همراهانش که از مقامات حکومت فاشیستی بودند، پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شد. در ۲۸آوریل ۱۹۴۵ میلادی هنگام تیرباران شخصی با چاقو به او ضربه زد و موسولینی نیمه جان به زمین افتاد و مردم به او حمله کردند و با لگد روی جنازه او رفتند و جمجمه او متلاشی شد . جسد موسولینی در «پیازا لورتودر »، برای نمایش عموم با قلاب‌های مخصوص آویزان کردن گوشت در قصابی‌ها، به‌صورت وارونه، از سقف یک ایستگاه پمپ بنزین آویخته شد و به‌وسیله مردم شهر سنگباران شد. هدف از این عمل هم ناامیدکردن فاشیست‌ها از ادامه جنگ و هم گرفتن انتقام از نیروهای محور که بسیاری از پارتیزان‌ها را به همان شیوه اعدام کرده بودند، محسوب می‌شد. سرانجام با دستور پاپ جنازه را پایین آوردند و به آتش کشیدند و خاکستر آن را به دریا ریختند .

کد خبر 133542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز