یوسف مجتهد: ماده(44) برنامه پنجم توسعه، ماده اختصاصی ایثارگران است که عمده تسهیلات در آن درج شده است: در بند(ب) ماده(44) چنین آمده است: تأمین صددرصد هزینه درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکفل آنان بر عهده دستگاه اجرایی مربوطه و هزینه درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

معلول

شاید عمده‌ترین دلیل برای تفکیک‌درمان ایثارگران، به دو گروه شاغل و غیرشاغل، کاهش هزینه‌های درمانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده که از عمده‌ترین مشکلات این نهاد در امر درمان ایثارگران است. مشارکت دستگاه‌های اجرایی در درمان ایثارگران و واگذاری پرسنل ایثارگر به دستگاه‌ها جهت درمان جزو اهداف مسئولین بنیاد شهید و امورایثارگران بوده است. اینکه این هدف تا چه میزان تحقق خواهدیافت و مشکلات آن چگونه برطرف خواهد شد موضوعی است که جداگانه باید به آن پرداخت.

اما به اختصار خواهیم گفت این بند مدیریت واحد درمان را که تاکنون در اختیار بنیاد بوده دچار مشکل خواهد ساخت و باعث سرگردانی ایثارگران در دستگاه‌های متعدد اجرایی خواهد شد. این اقدام بدون هماهنگی و آمادگی‌های قبلی در دستگاه‌های اجرایی بدون شک روند درمان را به تأخیر خواهد انداخت؛ موضوعی که در خصوص سایر خدمات اگر تبعات کمتری داشته باشد، با توجه به فوریت امور درمانی قابل اغماض نخواهد بود. به همین منظور ایثارگران عزیز می‌توانند ضمن تماس با شماره تلفن‌ 23023318 دیدگاه‌های خود را جهت پیگیری ارائه کنند. قطعا میزان رضایت‌مندی و عدم رضایت‌مندی ایثارگران در تصویب چنین قوانینی مؤثر خواهد بود.

در بند(ج) ماده (44) برنامه پنجم توسعه آمده است: کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند 20‌درصد اعتبارات فرهنگی خود را در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با معاونت، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نمایند.به جرأت می‌توان گفت از مصوبات اساسی و برجسته برنامه پنجم در قبال جامعه، همین بند است. لزوم توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که ضامن استقلال کشور است، امری انکارناپذیر است. چنانچه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای اجرایی شدن این بند در دستگاه‌ها برنامه داشته باشد و بتواند هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند، بستر مناسبی برای توسعه این فرهنگ ایجاد خواهد شد.

بند(د) ماده(44) بیان می‌دارد: به منظور کاهش هزینه‌های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، صددرصد هزینه‌های خدمات مربوطه را برای یک بار و حداکثر برای یکصدمترمربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه‌ سنواتی پیش‌بینی نماید.این بند به منظور کاهش هزینه‌های ساخت و ساز مسکن خانواده معظم شهدا و ایثارگران تصویب شده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران را مجاز دانسته که برای یک‌بار و حداکثر تا یکصد‌مترمربع، صددرصد هزینه‌های پیش‌بینی شده در قانون نظام مهندسی را در بودجه سنواتی پیش‌‌بینی و ایثارگران را از پرداخت آن معاف کند.

در بند(هـ) ماده(44) چنین آمده است: بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه درصد و بالاتر، آزادگان با حداقل 5سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطا می‌شود.

برابر این بند کلیه جانبازان 50درصد و بالاتر، آزادگان با حداقل 5سال اسارت و فرزندان شهدا بدون هیچ‌گونه قید و شرطی (به جز شرط علمی) می‌توانند از بورس تحصیلی که به منظور کمک به تأمین نیروی انسانی متعهد متخصص مورد نیاز کشور و شناخت نوآوری‌های علمی دنیا و آشنایی با آخرین تجربیات کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف علمی، فنی و تخصصی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأیید می‌شود، استفاده کنند. بدیهی است سهمیه تعیین شده در این بند مانع استفاده سایر ایثارگران که در آیین‌نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجویان به خارج کشور به آن اشاره شده است، نیست.

کد خبر 133562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز