همشهری آنلاین : دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از مصوبات جدید این شورا از جمله، تصویب نحوه پذیرش دانش‌آموزان پنجم در مدارس نمونه ابتدایی و آئین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، از سال تحصیلی جدید خبر داد.

مهدی نویدادهم در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در مصوبه هشتصد و بیست و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، نحوه پذیرش دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در مدارس نمونه دولتی دوره راهنمایی تحصیلی برای سال تحصیلی 91-90 مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس، شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تأکید بر ضرورت ساماندهی بهینه امر ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان در پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی با رعایت اصول تربیتی و آموزشی، اتخاذ تصمیم در مورد نحوه پذیرش دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی در مدارس نمونه دولتی دوره راهنمایی تحصیلی برای سال تحصیلی 91-90 را به کمیسیون معین واگذار کرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت بازنگری ساختار آموزشی نهضت سوادآموزی به منظور ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های سوادآموزی در سطح کشور گفت: به استناد بند 3 ماده 6 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی و ماده 10 آیین‌نامه اجرایی اساسنامه نهضت سواد آموزی مصوب هیات وزیران مبنی بر تصویب دوره‌ها، اهداف و برنامه‌های درسی نهضت سوادآموزی، ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی) مشتمل بر 16 ماده به تصویب رسید.

به گفته وی در این مصوبه، افراد بالاتر از10 سال تمام که از تحصیل بازمانده‌اند، بزرگسال بی‌سواد محسوب می‌شوند و توانایی خواندن، نوشتن، حساب کردن، درک و فهم متون ساده به زبان فارسی و کسب مهارت‌های اولیه روخوانی قرآن، حداقل سواد تلقی می شود.

نوید تصریح کرد: تثبیت و تعمیق مهارت های خواندن، نوشتن، حساب کردن، درک و فهم متون ساده به زبان فارسی، روخوانی قرآن و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی افراد نوسواد، تحکیم سواد تلقی می‌شود.

به گفته وی برنامه‌های دوره تحکیم سواد به صورت نیمه‌حضوری و غیرحضوری با استفاده از رسانه‌های آموزشی مناسب و بهره‌گیری از شیوه‌هایی نظیرخدمات مکاتبه‌ای، ایجاد شبکه‌های یادگیری مشارکتی ـ گروهی اجرا می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را از دیگر مصوبات ابلاغ شده عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت و نقش منابع آموزشی و تربیتی در فرایند یادگیری مؤثر و پایدار دانش‌آموزان و همچنین ضرورت ایجاد سامانه مدیریتی کارآمد در وزارت آموزش وپرورش و استفاده بهینه از فرصت‌ها و امکانات بخش دولتی و غیردولتی در تولید و عرضه منابع مذکور مبتنی بر اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی، شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانه‌ها) تصویب شد.

وی اظهار کرد: براساس این مصوبه قانونی، وزارت آموزش و پرورش موظف است تولید و عرضه مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی استاندارد را با توجه به راهکارهایی از جمله طراحی و ایجاد سامانه‌ مدیریتی ، اعطای نشان استاندارد به مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی معتبر، برقراری ارتباط منسجم میان وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دولتی و غیردولتی ذی‌ربط در حوزه کتاب و سایر مواد و رسانه‌های آموزشی و تربیتی خرید، عرضه و ‌تبلیغ هرگونه منبع آموزشی‌و تربیتی‌در واحدهای‌آموزشی،‌صرفا از منابع استاندارد‌ را ارزیابی، هدایت، تشویق و مورد حمایت قرار دهد.

نوید در ادامه از مصوبه کاهش ساعات برنامه هفتگی برخی از رشته‌های شاخه فنی و ‌حرفه‌ای خبر داد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه (شیوه سالی ـ واحدی) ساعات برنامه هفتگی به حداکثر 44 ساعت تقلیل می‌یابد.

وی تصریح کرد: متناسب‌سازی برنامه درسی و انطباق محتوای دروس، بر عهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهد بود و شیوه‌نامه اجرایی و نحوه ساماندهی منابع انسانی توسط معاونت آموزش متوسطه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

به گفته اجرای این مصوبه از سال تحصیلی 90-89 در پایه‌های دوم و سوم متوسطه الزامی بوده و موارد خاص با هماهنگی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت آموزش متوسطه تصمیم‌گیری می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اجرای آزمایشی برنامه درسی استان شناسی نیز از مصوبات دیگری بود که ابلاغ شد و شورای عالی آموزش و پرورش مقرر کرد برنامه درسی استان‌شناسی به مدت دو سال، در شش استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شود.

نوید در پایان با اشاره به اینکه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است اجرای آزمایشی این برنامه را ارزشیابی و نتیجه را جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش دهد خاطرنشان کرد: در استان‌های منتخب این درس جایگزین درس جغرافیای استان ضمیمه جغرافیای عمومی سال دوم متوسطه خواهد بود.  

کد خبر 133586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز