شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۱
۰ نفر

نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت خلیج‌فارس یا دریای پارس بوده است .

خلیج‌فارس پس از خلیج‌ مکزیک و خلیج هودسن، سومین خلیج‌ بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج‌فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی به‌شمار می‌آید. زمین‌شناسان معتقدند صورت نخستین خلیج‌فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان ، شکل ثابت کنونی خود را یافت. خلیج‌فارس اصلی‌ترین نامی است که از کهن‌ترین منابع بر جای مانده است. جغرافی‌دانان و تاریخ‌نگاران اسلامی، همچون طبری، مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود اذعان دارند که تمامی نواحی خلیج‌پارس در دوره‌های پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است . ابن‌حوقل بغدادی در کتاب خود «صوره العرض» از این منطقه به عنوان دریای پارس نام می برد . شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قراردادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران، روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز ، دهم اردیبهشت را به‌عنوان روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری کرد .

1359 شمسی: اشغال سفارت ایران در لندن

اشغال سفارت ایران در لندن واقعه‌ای بود که در 10اردیبهشت سال1359 توسط 6جوان عرب که با گذرنامه‌ های عراقی از بغداد به لندن آمده بودند آغاز شد . گروگانگیران برای انجام مذاکره خواهان حضور یکی از سفرای عراق ، الجزایر یا اردن در محل سفارت شدند، ولی تا پایان این ماجرا هیچ‌یک از دیپلمات‌های کشورهای مذکور حاضر به این کار نشدند. عباس لواسانی وابسته مطبوعاتی سفارت ایران که با وجود توهین‌های آنان، به‌طور آشکار از انقلاب و رهبری انقلاب دفاع می‌کرد درنهایت به‌دست گروگانگیران به شهادت رسید. در این حادثه علی صمدزاده دیگر دیپلمات ایرانی نیز شهید شد . تاچر در پیامی کاملا غیرمعمول خواستار حفظ جان گروگان‌ها و کشتن همه گروگانگیرها شده بود. به اعتقاد بعضی تحلیل‌گران او نمی‌خواست این ماجرا با زنده ماندن گروگانگیرها استمرار یابد، چرا که گروگانگیرها حافظ اسراری بودند که زنده ماندن آنها خطر افشای آن را دربرداشت. این ماجرا در نهایت با دخالت نیروهای ویژه انگلیس ( اس‌ ای‌ اس) و با کشته شدن 5 نفر از گروگانگیران به پایان رسید. گروگانگیر ششم با حمایت دولت انگلیس پس از سپری‌شدن چند سال حبس به صورت مخفیانه در انگلستان زندگی می‌کند .

1361 شمسی: آغاز عملیات بزرگ بیت المقدس

در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به‌عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزاد‌سازی‌ این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌‌اش باشد . انهدام نیروی دشمن ، آزاد سازی 5400 کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر و خارج کردن شهر اهواز ، حمیدیه و سوسنگر از برد توپخانه دشمن از مهم‌ترین اهداف عملیات بود . سرانجام عملیات بیت‌المقدس در 10اردیبهشت 1361 با رمز یا علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) از سوی فرماندهی آغاز شد. شهید آیت‌الله صدوقی و مرحوم آیت‌الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به‌طور جداگانه، پیام‌هایی را به وسیله بی‌سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

کد خبر 133702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز