پس از لغو امتیاز فوق‌العاده بارون رویترز مبنی بر انحصار ساختمان راه‌آهن، استخراج معادن و تأسیس بانک ملی به یک تبعه‏ انگلیسی توسط دولت ایران، به‌زودی هر دوطرف به‌علت عظمت امتیاز، دریافتند که این کار بدون مطالعه صورت گرفته است

بانک شاهی

بنابراین در سال27 جمادی‌الاول سال1306 قمری دولت ایران به پسر بارون جولیوس دو رویترز، به‌عنوان غرامتِ لغو امتیاز پدرش، امتیاز محدودتری اعطا کرد که به موجب آن می‏توانست بانکی تأسیس کرده و از بعضی معادن ایران بهره‌برداری کند. این امتیاز سرانجام به تأسیس بانک شاهی و بانک صنایع و معادن ایران منتهی شد.

1383 شمسی:درگذشت طنز نویس

کیومرث صابری فومنی معروف به « گل آقا » پایه ‌ گذار مؤسسه گل‌ آقا‌ ، نویسنده و طنزنویس در شهریور1320 در فومن به دنیا آمد . صابری با تشکیل دولت شهید رجایی ، به‌عنوان مشاور فرهنگی ایشان مشغول به کار شد.وی در سال 1362 ناگهان از همه مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان ‌ دو کلمه حرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود. پس از گذشت 6سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند . فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها...گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دارفانی را وداع گفت.

 1886 میلادی: روز جهانی کارگر

اول‌می، روز ‌جهانی‌کـارگـر است . مناسبت اول می به‌عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعدا 4نفر نیز اعدام شدند. آنان خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند. قرار بود که اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یکهزار و 200کارخانه و کارگاه ، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام به سایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به‌تدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم در آمریکا و کانادا برگزار نمی‌شود .

1998 میلادی : روز جهانی خنده

روز جهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار می‌شود. نخستین جشن در ۱۱‌ژانویه‌۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خنده بروزعاطفه‌ای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییر جهان به شیوه‌ای صلح‌آمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا، بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روز جهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.

کد خبر 133720

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز