از مهم‌ترین خدمات استاد شهید مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است.

  این امر خصوصا در سال‌های قبل از انقلاب به خاطر افزایش تبلیغات گروه‌های چپ و پدیدآمدن گروه‌های مسلمان چپ‌زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود‌رسید. استاد مطهری نخستین شخصیتی است که به خطر سران سازمان منافقین پی ‌برد و دیگران را از همکاری با این سازمان بازداشت و حتی تغییر ایدئولوژی آنها را پیش‌بینی می‌کرد . با آغاز نهضت اسلامی، استاد مطهری به‌طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار گرفت و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا ‌کرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار امام (ره)، مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود، تا اینکه با گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقان ترور ‌شد و در 12اردیبهشت سال 1358 به شهادت ‌رسید .سالروز شهادت استاد مطهری به نام روز معلم نامگذاری شده است .

1519میلادی: درگذشت خالق مونالیزا

لئوناردو داوینچی از دانشمندان و هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس است که در رشته‌های نقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری و هندسه شخصی برجسته بود. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در یک سلسله یادداشت‌هایی که بالغ بر هزاران صفحه هستند ثبت کرده است. او طرح‌های مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاح‌هایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند. وی طراح اولیه صدها اثر معماری و همچنین طراح اولیه هواپیما به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. لئوناردو داوینچی برای طرح‌های خود به‌وسیله خط معکوس یادداشت‌هایی را نوشته است که فقط آنها را در آینه می‌توان خواند. بیشتر شهرت جهانی او به‌خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا ست. او در 15 آوریل 1452 زاده شد و در 2 می 1519میلادی درگذشت .

1798میلادی: ماجرای دریادار نلسون در نبرد تنریف

هوریشیو نلسون که مقام دریاداری در انگلستان داشت مامور شد تا شهر سانتاکروز واقع در جزایر قناری را به تصرف در آورد. این شهر را اسپانیایی‌ها به صورت دژ مستحکمی درآورده بودند . مدافعان شهر از خود مقاومتی شدید نشان دادند و در این بین دریای مواج و متلاطم نیز به یاری مدافعان برآمد . بدین‌ترتیب نبرد تنریف با ناکامی نلسون همراه بود . بازوی نلسون در اثر اصابت گلوله‌ قطع شد و او را که قبلا یک چشم خود را از دست داده بود به انگلستان فرستادند. تصور اینکه وزارت دریاداری بریتانیا او را به‌عنوان سرداری که یک چشم و یک بازوی خویش را از دست داده است در زمره معلولان به‌حساب آورد برای او تحمل‌ناپذیر می‌نمود. او مصرانه تقاضا کرد ماموریت جدیدی برعهده‌‌اش گذارده شود . پافشاری او باعث شد در تاریخ 2می سال 1798میلادی فرماندهی عالی 3کشتی بزرگ و 5کشتی کوچک ناوگان مدیترانه به او محول شود.

کد خبر 133832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز