شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند نوزادانی که پیش از تولد در معرض اتیل بنزن، یک ماده سمی در نفت خام، قرار گرفته‌اند، ممکن است در معرض خطر بالاتر دچار شدن به بیماری‌های مادرزادی قلبی باشند.

newborns

این پژوهشگران که یافته‌های خود را در اجلاس سالانه جوامع آکادمیک متخصصان اطفال آمریکا در دنور کلرادو ارائه کردند، همچنین گفتند یک ماده شیمیایی دیگر که  برای روغن‌زدایی فلزات صنعتی به کار می‌رود، تری‌کلرواتیلن، نیز خطر این مشکلات قلبی نوزادان را بالا ‌می‌برد.

بررسی‌های قبلی بیانگر این بوده‌اند که این نقائص قلبی نوزادان ناشی از مواد شیمیایی موجود در محیط زیست است.

دکتر گیل مک‌کارور، سرپرست این بررسی و استاد بیماری‌های اطفال در کالج پزشکی ویسکانسین، می‌گوید: "بیماری‌های مادرزادی قلب یک علت عمده مرگ و میر دوران کودکی و مشکلات سلامتی در تمام طول عمر است.

"بنابراین شناسایی عوامل خطرساز برای این بیمار‌ی‌ها برای بهداشت عمومی مهم است."

پژوهشگران در این بررسی نمونه‌های مدفوع از 135 نوزاد تازه به دنیاآمده مبتلا به عارضه قلبی و 432 نوزاد بدون این بیماری‌ها را جمع‌آوری کردند. 92 درصد همه نوزادان بر اساس این اندازه‌گیری در مدفوع دست کم در معرض یکی از 17 ماده شیمیایی قرار گرفته بودند.

نوزادان سفیدپوست، و نه نوزادان سیاه‌پوست که در معرض اتیل بنزن قرار گرفته بودند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر بیماری‌های مادرزادی قلب قرار داشتند.

نوزادان سیاه‌پوست در معرض تری‌کلرواتیلن قرار داشتند، هشت برابر افزایش خطر دچار شدن به بیماری قلبی را داشتند، و نوزادان سفیدپوست که این ماده در مدفوع آنها وجود داشت، دو برابر بیشتر در معرض بیماری مادرزادی قلب بودند.

مک کارور می گوید: "این گزارش برای اولین بار نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض اتیل بنزن، ترکیبی که در نفت خام قرار دارد، با بیماری‌های مادرزادی قلب ارتباط دارد."

برخی از ساکنان خلیج مکزیکو در آمریکا در مورد سلامتی‌شان پس از نشت نفت از چاه نفت دریایی شرکت BP ابراز نگرانی کرده‌‌اند، گرچه هیچ بررسی تکمیل شده‌ای در حال حاضر وجود ندارد که اثرات قرارگیری انسان ها در معرض نفت نشت‌کرده را تعیین کرده باشد.

سایر منابع اتیل بنزن شامل دود اگزوز وسائل نقلیه، تبخیر در پمپ‌های بنزین و دود سیگار است.

کد خبر 133934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز