سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

ملامحمد تقی بن محمد معروف به شهید ثالث در سال 1184 قمری در برغان متولد شد و در قزوین، قم و اصفهان به تحصیل علوم اسلامی پرداخت.

سپس درعتبات عالیات از محضر شیخ جعفر کاشف الغطاء، صاحب ریاض و سید مجاهد بهره گرفت. وی بیشتر اوقات خود را صرف ترویج احکام دین می‏کرد. اثرهای ارزنده‏ای چون کتاب «عیون‌الاصول» در اصول فقه، «مجالس المؤمنین» در مواعظ و «منهج الاجتهاد» درشرح شرایع الاسلام از تألیفات او هستند. شهید ثالث در‌29 ‌جمادی‌ ‌الاول‌ سال 1264 قمری که اوایل ظهور فتنه‏ بابیه و سال اول جلوس ناصرالدین شاه بود در اثر مجاهدت‏ها و مدافعات دینی علیه خرقه نوظهور «بابیّت» در حالی که به نماز شب مشغول بود، از سوی چندتن از افراد فرقه مذکور مضروب گشت و پس از 2روز به شهادت رسید.

1186شمسی: قرارداد فین کن اشتاین

به دنبال حملات پی‏درپی قوای روسیه به مناطق شمالی ایران، دولت ایران برای دفع این حملات، ابتدا از انگلستان تقاضای کمک کرد. لیکن انگلیسی‏ها به‌علت اتحاد با روسیه بر ضد‌فرانسه، حاضر به همکاری با ایران نشدند. ناچار دولت ایران به ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه توسل جست و ناپلئون نیز که برای مقابله با انگلستان به یک متحد در منطقه نیاز داشت درخواست ایران را پذیرفت. از این‌رو بین طرفین، عهدنامه‏ای به نام فین‌کن اشتاین در 13 اردیبهشت سال 1186شمسی منعقد شد. به موجب این قرارداد، فرانسه تعهد کرد که با ارسال اسلحه و کارشناس نظامی، ایران را در باز پس‏گیری گرجستان و دیگر متصرفات روسیه در خاک ایران یاری کند. در برابر، ایران تعهد سپرد که تمامی روابط سیاسی و تجاری خود را با انگلستان قطع و به این کشور اعلان جنگ دهد. همچنین اگر ناپلئون بخواهد از ایران به هند لشکرکشی کند، ایران امکانات خود را در اختیار آنها قرار دهد. این معاهده دیری نپایید و ناپلئون بر خلاف قرار خود، پس از مدتی با روسیه طرح دوستی ریخت و مستشاران فرانسوی، ایران را ترک کردند.

1233 شمسی: درگذشت شاعر پرآوازه عصر قاجار

میرزا حبیب‌الله قاآنی شیرازی در سال 1186 شمسی به دنیا آمد. وی برای کسب علم و دانش راهی مشهد شد . قاآنی پس از 10سال توانست در علومی چون نحو، بیان، اصول هندسه، نجوم، حکمت، کلام، فلسفه و فنون ادب و شعر مهارت پیدا کند و پس از مدتی راهی دربار ناصرالدین شاه قاجار شود. وی از مداحان شاهان و شاهزادگان قاجاری بود. مهارت او به ساختن قصاید طولانی، متضمن اوصاف خوشایند و آوردن الفاظ خوش آهنگ و تسلط بر ایراد کلمات و لغات مترادف، بسیار است و به همین سبب در گفتارش، لفظ بر معنی به‌شدت برتری دارد، او از دانشمندان، ادبا و شعرای قرن خود به شمار می‏رفت و حتی عده‏ای وی را برجسته‏ترین شاعر عصرش دانسته‏اند. از این شاعر کتابی با نام پریشان برجای مانده که به سبک گلستان به نگارش درآمده است. قاآنی سرانجام در 13 اردیبهشت 1233 شمسی دارفانی را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری مدفون شد.

1968 میلادی: آغاز جنبش دانشجویی - کارگری فرانسه

جنبش دانشجویی - کارگری فرانسه به مجموعه حوادثی اطلاق می‌شود که در طول ۴ هفته در ماه مه سال‌1968 ‌در‌ ‌فرانسه‌ رخ داد، نقطه اوج این جنبش در فاصله یک هفته‌ای سوم تا دهم ماه مه به وقوع پیوست، خیزشی که از اعتراض یک گروه دانشجویی شروع شده بود، میلیون‌ها نفر از مردم شهرنشین فرانسه را به میدان مبارزه کشاند. 500 دانشجو در سوم مه سال 1968 در حیاط ‌ ‌دانشگاه‌ ‌سوربن‌ تجمع می‌کنند. هدف تجمع در ظاهر، اعتراض به تعطیلی دانشکده ادبیات نانتری بود اما در واقع در اعتراض به احضار کوهن بندیت و دوستانش بود. آنها یک گروه انتظامات مسلح به چوب و آهن را تشکیل می‌دهند و شعارشان این است: مشت عکس‌العمل طبیعی در برابر سیاست موجود است.تصمیم مشترک رئیس‌ ‌دانشگاه‌ ، (ژان روشه)، و وزیر آموزش عالی، (آلن پرفیت)، مبنی بر اجازه ورود پلیس به دانشگاه‌ ‌باعث‌ ‌می‌شود‌ صدها تن مجروح و ۵۹۶‌نفر بازداشت شوند. در این روز، پاریس -پایتخت صلح جهان- به عنوان محل برگزاری مذاکرات صلح ویتنام انتخاب و معرفی شد‌!‌

کد خبر 133942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز