امام خمینی ( ره) در 15اردیبهشت 1323 شمسی، نخستین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند.

امام خمینی

در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایران را تشریح می‏کنند و در قسمت دیگری، مسئولیت سنگین علما و روحانیت را برشمرده و عواقب زیانبار غفلت سیاسی آنها را متذکر می‏شوند. در ادامه، ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئه‏های ضد اسلام هشدار دادند. مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا در‌آوردن زنگ خطر و بیدارباشی برای طلاب جوان بود.

بزرگداشت مرزبان دین

ابوجعفر محمدبن علی‌بن بابویه‌قمی، ملقب به شیخ صدوق از شاخص‌‌‌ترین دانشمندان جهان اسلام است که در صف اول محدثین و علمای اثناعشر جای دارد و به‌عنوان یکی از ارکان فقه شیعه به شمار می‌رود. پس از گذشت 10قرن از وفات این محدث بزرگ، برکات آثار و خدماتش باعث شده تا 15اردیبهشت را به‌عنوان روز بزرگداشت شیخ‌صدوق نامگذاری کنند. عصر صدوق را باید عصر احیای تنقیح حدیث نامید زیرا پس از رحلت پیامبر اسلام، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کسانی پیدا شدند که به‌طور حرفه‌ای، احادیثی را جعل و به پیامبر و ائمه نسبت می‌دادند. شیخ‌صدوق در راه جمع‌آوری احادیث، از بلخ تا بخارا، از کوفه تا بغداد، از مشهد تا نیشابور و از آنجا تا مکه و مدینه سفر کرد و مشکلات فراوانی را به جان خرید و با کوله‌باری از احادیث پیامبر و اهل بیت(ع)به ری بازگشت. از آثار ارزنده ایشان می‌ توان به من‌لا‌یحضره الفقیه، کمال‌الدین و اتمام النعمه ، مالی، صفات شیعه، خصال، علل‌الشرایع و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد . مدفن این عالم بزرگ در شهر‌‌ری به نام ابن‌بابویه مشهور و مورد توجه شیعیان است .

1378 شمسی : درگذشت شاعر متعهد و توانا

محمد علی مردانی 5مهرماه سال 1301 در روستایی از توابع شهرستان خمین متولد شد. او که از کودکی ذوق و قریحه شاعری داشت، به تهران آمد و به انجمن‌های ادبی راه‌یافت و با اشعار مذهبی شناخته شد. او سالیان متمادی دبیری انجمن دانشوران را به‌عهده داشت و در سال ۱۳۵۱ انجمن نغمه‌سرایان مذهبی توسط او و عده‌ای از دوستانش تأسیس شد که به صورت ثابت در خانه‌‌اش تشکیل می‌شد. وی پس از پیروزی انقلاب به عضویت شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحد ادبیات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درآمد و در سال‌های جنگ تحمیلی، در جبهه‌های جنگ حاضر شد. استاد مردانی در پی عارضه مغزی، در 15اردیبهشت سال ۱۳۷۸ شمسی دار فانی را وداع گفت. مهمترین آثار او احتیاج بانوی بزرگ اسلام ، شکوه ایمان ، طلوع خورشیدها ، نوای رزمندگان ، هدیه ماه صیام و بسیاری آثار دیگر است .

1961 میلادی: اولین آمریکایی در فضا

آلن بارتلت شپرد، عنوان نخستین آمریکایی در فضا را در پنجم ماه مه 1961 به نام خود ثبت می‌کند. او 15دقیقه و 22ثانیه با کپسول فضایی زنگوله مانند یک نفره در فضا ماند. پرواز او تنها 23 روز بعد از سفر یوری گاگارین ، نخستین فضانورد روسی در فضا، انجام شد. او در دومین تلاشش با سری سفینه‌های مرکوری به نام فریدم 7 رهسپار فضا می‌شود در حالی که این پرواز به خاطر شرایط نامساعد جوی، 3روز به تعویق می‌افتد. آلن به ارتفاع 185کیلومتری می‌رسد و به مدت 5دقیقه در حالت بی‌وزنی می‌ماند و سپس به جو زمین برمی‌گردد و در اقیانوس اطلس فرود می‌آید. بعدها، او مدال خدمت ممتاز ناسا را دریافت می‌دارد.

2008 میلادی: روسیه به تحریم پیوست

با فرمانی که ولادیمیر پوتین در 5 مه سال 2008 امضا کرد روسیه به طور رسمی به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پیوست . در فرمان ولادیمیر پوتین آمده است: تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات و اشخاص حقوقی و حقیقی زیرحوزه قضایی روسیه باید به‌خاطر داشته باشند که از تاریخ 3 مارس سال 2008میلادی ، از انتقال یا تأمین هر نوع مواد یا تجهیزات یا فناوری هسته‌ای که امکان استفاده دوگانه نظامی و غیرنظامی از آنها وجود دارد، از خاک روسیه به ایران ممنوع است .

کد خبر 134169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز