در ادامه بررسی قوانین حمایتی ایثارگران در برنامه پنجم توسعه به بند اساسی و مهم استخدام خواهیم پرداخت.

نقاشی

در بند(و) ماده 44 چنین آمده است:
دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل 25درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 50درصد و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل 5سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند.

5درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد؛ در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم الرعایه است. بند(و) ماده 44 یک ضعف عمده دارد که تکلیف جانبازان و آزادگان در آن مشخص نشده است. این سهمیه استخدامی 2بخش 25درصد و 5درصد دارد که در سهمیه 5درصد انتهای بند(و) به سایر جانبازان، آزادگان و... اشاره کرده است.

اما جانبازان اولیه که احتمالا اراده مقنن جانبازان 25درصد و بالاتر است و آزادگان با سنوات مشخص آزادگی، مورد غفلت واقع شده‌اند، لذا اصلاح بند قانونی به شکلی که سهمیه استخدامی جانبازان و آزادگان در آن شفاف شود ضروری است. امید است مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح آن برای رفع شبهات احتمالی در اجرا، اقدام کند. برابر ماده 222 قانون برنامه پنجم توسعه، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده‌5 قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز دستگاه‌های موضوع مواد3،2، 4 و5 قانون محاسبات عمومی کشور مشمول خواهند بود و موظفند سهمیه 30درصد در بند(و) را در سهمیه‌های استخدامی دستگاه رعایت کنند.

در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی،‌ موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی، دستگاه اجرایی نامیده می‌شوند. در مواد3،2، 4 و 5 دیوان محاسبات عمومی کشور نیز بر دستگاه‌های موضوع ماده5 قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید شده است. این قانون با اعمال نظارت دقیق بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند گامی موثر در حل مشکلات استخدامی ایثارگران باشد.
نکات برجسته این قانون عبارتند از:

الف- حذف شرط سنی: ایثارگران مشمول، از تعیین شرط سنی برای استخدام معاف هستند. با عنایت به اینکه اغلب ثبت‌نام‌ها برای استخدام از طریق سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود و تکمیل مشخصات افراد باتوجه به فرم‌های تعریف شده در این سایت‌هاست و اغلب آنان تعیین سقف سنی را در ثبت نام پیش‌بینی کرده‌اند و در صورتی که ایثارگری قصد داشته باشد ثبت نام نماید، سن او مانعی برای ثبت نام خواهد بود و سیستم از درج اطلاعات او خودداری خواهد کرد، لذا بنیاد شهید و امورایثارگران باید تمهیدات لازم برای رفع این مشکل را با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط پیش‌بینی نماید.

ب- حذف شرط تحصیلی: ایثارگران مشمول، از شرط تحصیلی به صورت مطلق معاف هستند؛ بدین معنی که شرط رشته و مدرک تحصیلی برای آنان وجود ندارد و از شرایط مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص تحصیلات معاف تلقی می‌شوند. البته باید توجه داشت در پست‌ها و مشاغلی که تخصص از شرایط اصلی تصدی آن مشاغل است داشتن شرایط علمی تخصص مربوطه ضروری است.

ج- معافیت از آزمون: ایثارگران مشمول، از شرط آزمون‌های استخدامی معاف بوده و بدون شرکت در آزمون از سهمیه استخدامی بهره‌مند خواهند شد.

د- استخدام رسمی و قطعی: ایثارگران مشمول، از ابتدای استخدام به صورت رسمی قطعی به استخدام دستگاه پذیرفته خواهند شد و از شرایط عمومی ابتدای استخدام به صورت رسمی آزمایشی و پیمانی معاف هستند.

باتوجه به تصریح ماده224 برنامه پنجم توسعه، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 و اصلاحات بعدی آن در طول قانون برنامه پنجم تنفیذ می‌گردد لذا ماده 48 این قانون در خصوص تکلیف دستگاه‌های اجرایی مبنی بر استخدام یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز 25درصد و بالاتر و آزاده در دستگاه محل خدمت پدر همچنان به قوت خود باقی است و علاوه بر این قانون اجرا خواهد شد. برابر ماده 226 قانون برنامه پنجم توسعه، احکام قوانین و مقرراتی که لغو یا اصلاح آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، در صورت مغایرت با احکام این قانون در طول برنامه موقوف الاجرا می‌شود.

لذا تصور برخی از دستگاه‌‌ها در خصوص مغایرت آیین‌نامه‌ ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانباز 25درصد و بالاتر با قانون برنامه پنجم تصوری باطل بوده و هیچ مغایرتی بین این دو مصوبه وجود ندارد و آیین‌نامه ساماندهی همچنان به قوت خود باقی است.

کد خبر 134211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز