عبدالحمید بن‌هبه‌‌الله بن‌محمد‌بن‌حسین‌مدائنی، مشهور به ابن‌ابی‌الحدید در روز اول ذیحجه سال 586 قمری در شهر مدائن در خانواده‌ای که اهل علم و دانش بودند دیده به جهان گشود.

جوانی‌اش را در زادگاهش با تحصیل علوم سپری کرد و در این دوران به آرای معتزله بصره و بغداد گرایش پیدا کرد، تا جایی‌که در مذهب معتزله از اهل نظر شد. وی با وجود اینکه سنی مذهب بود، اما ارادت خاصی به امیر مؤمنان‌علی(ع) داشت و او را از نظر کثرت ثواب و فضائل و خصال حمیده از دیگران برتر می دانست و این موضوع در کتابش به خوبی مشهود است. مهم‌ترین اثر او شرح نهج‌البلاغه است . ابن ابی‌الحدید بنا به نقل ذهبی در کتاب سیر اعلام‌النبلاء، در 5جمادی‌الثانی سال 656 قمری به دیار باقی شتافت.

672 قمری: درگذشت مولانا

جلال‌الدین محمد بلخی، معروف به رومی در سال 604 قمری در بلخ متولد شد. شهرتش به روم به سبب طول اقامت او در قونیه است که در آن زمان جزو قلمرو امپراتوری روم بوده است؛ هرچند مولوی، خود را از مردم خراسان می‏شمرد. زندگانی مولانا با آشنایی با شمس تبریزی صورتی دیگر گرفت. او پس از 16سال همدمی با شمس، از او جدا شد و در آتش فراق او سوخت. مولانا پس از آگاهی از اقامت شمس در دمشق فرزند خود را با جمعی از یاران در جست‏وجوی شمس فرستاد. عاقبت شمس دعوت وی را اجابت کرد و به قونیه آمد، اما پس از مدتی با رنجش خاطر از فتنه‏انگیزی حسودان، از قونیه رفت. از این رو مولانا غزلیات سوزناک‏تری سرود. در میان بزرگان ادب فارسی، مولوی پرکارترین شاعر است و آثار فراوانی دارد از جمله: مثنوی معنوی، غزلیات شمس‌تبریزی، رباعیات، فیه‌مافیه، مکاتیب و مجالس ‌ سبعه . مولا نا سرانجام در 5 جمادی‌ الثانی سال 672 قمری در سن 68 سالگی در قونیه بدرود حیات گفت .

1653 میلادی: اتمام بنای ساختمان تاریخی تاج محل

تاج محل، نام آرامگاه ارجمند بانو، ملقب به ممتاز محل، ملکه ایرانی شاه‌جهان، پادشاه هند است. شاه‌جهان که پنجمین شاه مغولی بابری هند به شمار می‏رفت، مدت 30سال حکومت هند را در اختیار داشت. بنای تاج‌محل پس از فوت همسر شاه‌جهان، پادشاه مغول هند در ایالت آگرای این کشور آغاز شد. نمای بیرونی تاج محل با نقش‏های رنگی مزین شده است و کتیبه‏هایی نیز به خط عربی دارد که آیات قرآنی بر آنها نقش بسته است. در این بنا همچنین 2ضریح یکپارچه از مرمر سفید قرار دارد که اجساد ملکه نور جهان و شاه‌جهان زیر آن دفن شده است. برای احداث بنای تاج‌محل معماران برجسته ایرانی در این مکان یکی از زیباترین ساختمان‏های جهان و از عالی‏ترین نمونه‏های معماری اسلامی هند را بنا کردند. این بنا سرانجام در 9 می 1653میلادی خاتمه یافت.

1949 میلادی: درگذشت موریس مترلینگ، فیلسوف بلژیکی

موریس مترلینگ، نویسنده ، شاعر و فیلسوف بلژیکی در 29 اوت سال 1862 میلادی در شهر گنت در ایالت فلامند متولد شد. زبان آلمانی و فرانسه را در خانواده فراگرفت و در مدرسه زبان لاتینی را آموخت و تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رسانید. مترلینگ در بلژیک به شغل وکالت پرداخت و ابتدا به نوشتن نمایشنامه و سپس به نویسندگی روی آورد. او زبان انگلیسی را نیز آموخت. مترلینگ پس از چندی به فلسفه گرایش پیدا کرد و به نوشتن کتب فلسفی اقدام کرد. « پرنده آبی» نمایشنامه‌ ای است که به خاطر آن برنده جایزه نوبل شد . برخی آثار وی عبارتند از: عقل و سرنوشت ، زندگی زنبور ‌ عسل ، معبد ویرا ، دو باغ ، هوش گل‌ها ، مرگ ، زندگی موریانه ، زندگی مورچه و ... . او در سال‌های پایان زندگی، دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستان‌های ویژه در آمریکا به‌سر برد. وی در 9 می سال 1949 میلادی در اثر سکته قلبی درگذشت.

کد خبر 134336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز