دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتظار می‌رود جشنواره سینمایی کن امسال با گزینش مجموعه‌ای از فیلم‌های محبوب، رابرت دنیرو به عنوان رئیس هیات داوران و انبوهی از ستاره‌های سینمایی حاضر از جمله پرشورترین جشنواره‌های کن تا به حال باشد.

Cannes

به گزارش خبرگزاری فرانسه شصت و چهارمین دوره بزرگترین جشنواره سینمایی جهان چهارشنبه 11 مه (21 اردیبهشت) در ریویرای فرانسه با اولین نمایش آخرین کمدی رومانتیک وودی آلن "نیمه‌شب در پاریس"، که در بخش خارج از مسابقه است، افتتاح می‌شود.

بیست فیلم از جمله آثار تازه پدرو آلموادوار اسپانیایی، لارس فون تریر دانمارکی و برادران داردن بلژیکی در بخش مسابقه برای بردن نخل طلا رقابت دارند.

مدیر جشنواره، تی‌یری فرمو گفت: "فیلم‌های انتخاب شده واقعا باید این احساس را ایجاد کنند که مستحق حضور در این جشنواره هستند" و توضیح داد که روند حذف کردن فیلم‌ها از فهرست انتخابی چه کار مشکلی بوده است.

جشنواره کن از هنگام آغازش پس از جنگ جهانی دوم، در هر دوره‌اش بحث برانگیز بوده است، اما به گفته فرمو انتخاب رسمی امسال "بدون شک شامل فیلم‌های با بیشترین مقبولیت" است.

دنیرو برنده اسکار، که در فیلم‌های برنده نخل طلا مانند "راننده تاکسی" و "میسیون" نقش‌آفرینی کرده است، هیات داوارنی را گرد آورده است که شامل ستاره‌های هالیوود مانند اوما تورمن و جود لاو، کارگردان هنگ کنگی جانی تو، و تهیه‌کننده فیلم شی نان‌سان، و کارگردان فرانسوی الیویه آسایاس است.

انبوهی از ستارگان درجه اول سینما- از جمله براد پیت، آنجلینا جولی، جانی دپ، شان پن، پنه‌لوپه کروز و کاترین دونوو- به روی فرش قرمز کاخ جشنواره خواهند رفت.

فیلم "نیمه‌شب در پاریس" به خصوص مورد توجه است، دست کم تا حدی به خاطر بازیگرانش: کارلا برونی، همسر رئیس‌جمهمور فرانسه در این فیلم نقش یک موزه‌دار تخته شاسی در دست را بازی می‌کند.

هفتصد پلیس وظیفه تامین امنیت جشنواره، را در حالی که کشتن اسامه بن‌لادن نگرانی‌های امنیتی را افزایش داده است، را به عهده دارند.

تغییرات در خاورمیانه هم در جشنواره امسال بازتاب یافته است، جشنواره افتخار "کشور میهمان" را به مصر داده است، و یک فیلم مستند درباره قیام تونس به عنوان اولین فیلم از این کشور در کن پس از 11 سال به نمایش درخواهد آمد.

فیلمسازان جوان و ناشناس آندره تشینه شانه به شانه کارگردان کهنه‌کار فرانسوی در برنامه "دو هفته کارگردانان آوانگارد" حضور دارند.

در بخش خارج از مسابقه، از آسیا فیلم "بالیوود: بزرگترین قصه عشقی که تا به حال گفته شده است"، که به طور انحصاری برای جشنواره تولید شده است، به نمایش در خواهد امد.

همچنین در بخش خارج از مسابقه فیلم احتمالا بحث‌برانگیز "پیروزی" ساخته خاویر دورینگر به نمایش در خواهد آمد که فیلم زندگینامه‌ای درباره نیکولا سارکوزی است و اولین فیلم در کن درباره یک رئیس‌جمهور فرانسه در هنگام بر سر کار بودنش است.

فیلمساز کهنه‌کار اسپانیایی با فیلم "La Piel Que Habito" ( پوستی که درون آن زندگی می‌کنم) با بازی آنتونیو باندراس در بخش مسابقه حضور دارد.

فون تریر، برنده نخل طلای سال 2000 با فیلم "رقصنده در تاریکی"، با فیلم "ملانکولیا" به کن باز می‌گردد، برادران داردنس با فیلم " "Le Gamin au Velo" (کودکی با دوچرخه) امید برنده شدن سومین نخل طلا را دارند.

کارگردان آمریکایی ترنس مالیک، فیلم "درخت زندگی" را ارائه خواهد کرد، که براد پیت و شون پن را هم بازی کرده است.

تنها کارگردان بریتانیایی حاضر در بخش مسابقه، لین رمزی با فیلم "لازم است درباره کوین صحبت کنیم"، اما جولیا لی استرالیایی با فیلم "زیبای خفته" و مارکوس شلنیزر اتریشی با فیلم "مایکل" برای اولین بار به بخش مسابقه کن راه یافته‌اند.

اسطوره سینمای ایتالیا، سازنده فیلم‌های کلاسیکی مانند "آخرین تانگو در پاریس" و "آخرین امپراتور" امسال یک نخل طلای افتخاری به خاطر دوران کارریش درافت خواهد کرد

جمعیت کن در طول این جشنواره 11 روزه دو برابر می‌شود، و به 200000 نفر می‌رسد، این افزایش جمعیت نه تنها به خاطر تماشاچیان فیلم‌ها بلکه برای یک بازار بین‌المللی فیلم است که ببش از 10000 از 101 کشور را خود جلب می‌کند تا حقوق پخش 4240 فیلم را که بسیاری از آنها هنوز در مرحله تولید است،معامله کنند.

کد خبر 134449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز