نشان رسمی ایران در حال حاضر آرم الله است که از یک شمشیر که توسط چهار سپر احاطه شده تشکیل شده است.

 این آرم پس از پیروزی انقلاب اسلامی روی پرچم ایران منقوش شد . این آرم به صورت 4هلال و یک ستون میانی نشانگر کلمه مقدس الله است و در عین حال کلمه مبارک لا اله الا الله را نیز تشکیل می‏دهد. در توضیح محتوای این شکل نمادین می‏توان گفت که ستون میانی یا شمشیر، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلال نشان‏دهنده رشد، 5جز اصلی نمایشگر اصول پنج‏گانه دین و ترکیب متقارن بیانگر تعادل، میزان و عدالت است. این آرم در 20 اردیبهشت سال 1359 به تایید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره ) رسید و در وسط رنگ سفید پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .

1871 میلادی: قرارداد صلح بین فرانسه و آلمان

به‌دنبال شکست فرانسه در جنگ با آلمان، قرارداد صلح میان دو کشور در دهم می 1871میلادی، در شهر فرانکفورت آلمان به امضا رسید. بر اساس این قرارداد که وحدت آلمان را تحت رهبری بیسمارک صدراعظم این کشور قطعی می‏کرد، فرانسه علاوه بر پرداخت غرامت، برخی از سرزمین‏های خود را به آلمان واگذار کرد. با شکست فرانسه که مهم‌ترین رقیب آلمان در اروپا بود، کشور آلمان به یک امپراتوری قدرتمند تبدیل شد. در حقیقت بیسمارک، وحدت آلمان را با جنگ تامین کرد و به وسیله صلح آن را تضمین و تحکیم کرد. قراردادهای صلح با اتریش و ایتالیا در سال‏های بعد نیز آلمان را به یک قدرت برتر در زمینه سیاسی، نظامی و اقتصادی تبدیل نمود.

1941میلادی: ناکامی در مذاکره با انگلیسی‌ها

رودلف هس، معاون هیتلر امیدوار بود آلمان نازی و انگلستان با هم صلح کنند و جنگ در اروپا تمام شود. وی تلاش‌های بسیاری برای جلب نظر هیتلر انجام داد و سرانجام توانست در تاریخ 10می سال 1941 میلادی ساعت ۶صبح ازآوگسبورگ برای مذاکره با طرف انگلیسی به سمت اسکاتلند پرواز کند اما با پدافند شدید نیروهای متفقین مواجه شد و مجبور شد با چتر نجات از هواپیمای در حال سقوطش خارج شود. هس پس از فرود دچار شکستگی مچ پا شد و پس از دستگیری به برج لندن منتقل شد، سپس دیداری کوتاه با وی صورت گرفت و چرچیل دستور داد هس مورد درمان قرار بگیرد و هر اطلاعاتی که می‌تواند مفید باشد از هس دریافت شود.

1945میلادی: تسلیم نابغه جنگی هیتلر

هنگام به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، پیشوا، دیداری از یکی از مانورهای این نابغه جنگی داشت و شدیدا مجذوب قدرت تحرک و مسحور مانورهای سریع وسایط زرهی او در میدان نبردشد. هاینتس گودریان با اندیشه‌ای سترگ ، سازماندهی نیروی زرهی ارتش آلمان را به‌وجود آورد . گودریان هوادار کاربرد استراتژیک نیروهای زرهی (رخنه عمیق در خاک دشمن) بود . عاقبت، این فرمانده در ۱۰می ۱۹۴۵ همراه باقیمانده پرسنل زرهی خود به نیروهای آمریکایی تسلیم شد و مدتی را در بازداشت به سر برد. به‌‌رغم درخواست استرداد لهستان و شوروی، او از اتهام جنایات جنگی در دادگاه نورنبرگ تبرئه شد و اعمال و رفتار گودریان مطابق با عملکرد یک سرباز حرفه‌ای شناخته شد. هنگامی که گودریان زندانی جنگی متفقین بود بیوگرافی خود و شرح نبردهایش را منتشر کرد و در ژوئن سال ۱۹۴۸از زندان آزاد شد .

1973 میلادی: اعلام موجودیت جبهه پولیساریو

جمهوری دمکراتیک عربی صحرا در شمال غربی آفریقا از قرن پانزدهم مورد تهاجم استعمارگران پرتغالی قرار داشت. بعدها اسپانیا در این منطقه مسلط شد و سال‏ها آن را در استعمار خود داشت. در طی سال‏های بعد، مبارزات ضد استعماری مردم صحرا، به فزونی گرایید. هسته اصلی جبهة آزادیبخش پولیساریو را چند تن از مبارزان با تجربه ضد استعماری که در موریتانی ساکن و جوانانی از صحرا بودند تشکیل دادند. از 10می1973میلادی که گروهی از دانشجویان صحراوی در دانشگاه محمد پنجم در رباط موجودیت جبهه را اعلان کردند، پولیساریو عملاً وارد صحنه مبارزات سیاسی شد. در بیانیه سیاسی تأسیس، از مشی «قهر انقلابی » و «مبارزه مسلحانه » با حکومت استعمارگر اسپانیا سخن رفته بود. در کنگره جبهه، مصطفی سیدالاوالی که چهره سیاسی مؤثر و با نفوذی بود، به‌عنوان رهبر جبهه برگزیده شد.

 

کد خبر 134450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز