دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: رعایت نکردن شهریه مصوبه در مدارس غیر‌دولتی عادی شده و معمولا مادرها و پدر‌ها نیز به نوعی پذیرفته‌اند که به خاطر برخی مسائل شهریه خارج از ضوابط را بپردازند و اعتراض نکنند.

آموزش و پرورش نیز با استناد به اینکه والدین، دریافت زیرمیزی در مدارس غیر‌دولتی را گزارش نمی‌کنند، این «سکوت» را نشانه رضایت مردم از عملکرد مدارس غیر‌دولتی تلقی می‌کنند و به تبع آن از عملکرد خود راضی هستند.همه ساله پیش از فرارسیدن فصل ثبت نام قانون نانوشته «پیش ثبت‌نام» در مدارس غیر‌دولتی به حمایت «نامحسوس» آموزش و پرورش از دانش‌آموزان آغاز می‌شود، هر مدرسه نیز شرایط خاصی برای ثبت نام دارد؛ گروهی آزمون برگزار می‌کنند، گروهی مادرها و پدر‌ها را برای گفت‌وگو و البته «بیشتر مذاکره» به مدرسه دعوت می‌کنند و حتی از آنها می‌خواهند جداگانه درباره موضوعی واحد نقاشی بکشند و گروهی هم تعهد می‌گیرند که دانش‌آموز باید در کلاس‌هایی که مدرسه تشخیص می‌دهد حضور یابد و... .

در نهایت دسته‌ای از دانش‌آموزان گزینش می‌شوند و البته بر این کار هیچ نظارتی نیست و به برخی از آنها اعلام می‌شود
« شما جزو ذخیره‌ها هستید و باید کمی صبر کنید تا با شما تماس بگیریم.» این پاسخ عطش را برای ثبت‌نام بالا می‌برد و والدین سعی می‌کنند هر طور شده فرزندانشان را وارد مدرسه مورد نظر کنند و ماجرای شهریه خارج از ضوابط دقیقا از همین‌جا آغاز می‌شود. البته ایرادی به مدیران مدارس غیردولتی وارد نیست زیرا آنان به فکر دخل و خرج مدارس خود هستند و آموزش و پرورش هم آن را امری طبیعی می‌داند و از آن حمایت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش نیز به مدارس غیردولتی چراغ سبز نشان می‌دهد:« فلسفه وجودی مدارس غیردولتی این است که مردم پول بدهند تا مدارس غیردولتی بهتر اداره شوند و اگر قرار بود مدارس غیردولتی بدتر از مدارس دولتی اداره شوند پس چرا مردم فرزندانشان را در آنجا ثبت‌نام می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش برای توجیه پیش ثبت‌نام‌ها و دریافت شهریه خارج از ضوابط و اینکه احیانا کسی خیال خام اعتراض در سر نپروراند، می‌گوید: « باید توجه داشت که این مدارس به‌صورت رقابتی اداره می‌شوند.» از سخنان وزیر آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که در مدارس غیر‌دولتی «پول» حرف اول را می‌زند و دریافت شهریه و زیر میزی که منجر به شکایت و اعتراض نشود بلامانع است.

مؤسسان برخی مدارس غیر‌دولتی افرادی هستند که آموزش و پرورش توان برخورد با تخلفات آنان را ندارد و در این چند ساله فقط در حد حرف و نهایتا تذکر کتبی با تخلفات آنان برخورد شده‌است. با این شرایط طبیعی است که مسئولان اعلام کنند تخلفات مدارس دولتی کاهش یافته و مردم از مدارس غیردولتی رضایت دارند.

کد خبر 134516

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز