ابوالمعالی ابن ‌ ابی بکر‌ عبدالله‌ بن محمد بن‌ علی بن ‌ علی‌ المیانجی،عارف نامدار سده ششم هجری است.

او در گفتن آنچه می‌دانسته بی‌پروایی می‌کرده است. پس او را به دعوی الوهیت متهمش ساختـند و چون عزیز الدین مستوفی‌ اصفهانی وزیر سلطان‌سنجر سلجوقی به او ارادت داشت، به آزادی هر چه می‌خواست می‌گفت، تا قبول عام یافت. اما چون وزیر بر اثر دسیسه‌های ابوالقاسم قوام ‌ الدین درگزینی در تکریت به قتل رسید، عین القضات همدانی نیز مورد مؤاخذه و غضب وزیر جدید واقع شد. بدین‌صورت که مجلسی ترتیب داد و از جماعتی عالمان قشری حکم قتل عین‌القضات را گرفت و سپس دستور داد تا او را به بغداد بردند و در آنجا به زندان افکندند. عین‌القضات در زندان به تألیف کتاب شکوی‌ الغریب عن الاوطان الی العلماء البلدان پرداخت. در آخر او را به همدان بردند و در شب چهارشنبه 7 جمادی ‌ الثانی سال 525 قمری بر در مدرسه‌ای که در آن به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ می‌پرداخت بر دار کردند. سپس پوست از تنش کشیدند و در بوریایی آلوده به نفت پیچیده، سوزانیدند.

1359 شمسی: تبعیت اروپا از آمریکا در تحریم اقتصادی

به‌دنبال تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامی خودداری کرده و ایران را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم بازار مشترک اروپا برای حمایت از آمریکا و محکوم کردن مسئله گروگانگیری در لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام انجام می‏گرفت . بدین ترتیب پس از پایان مهلت آزادسازی گروگان‏ها و لاینحل ماندن این مسئله، جامعه اقتصادی اروپا به‌طور رسمی، تحریم اقتصادی ایران را در 21‌ اردیبهشت سال 1359 اعلام کرد. این اقدام در حالی انجام می‏گرفت که در اعلامیه مشترک کنفرانس 9 کشور اروپایی تنها هدف از این اقدام، تسریع در آزادی گروگان‏ها عنوان شده بود اما نه تنها تحریم‌ها ادامه یافت بلکه پیشرفته‏ترین تجهیزات نظامی و خطرناک‏ترین سموم شیمیایی را در اختیار رژیم متجاوز عراق قرار می‏دادند و این رژیم را به ادامه جنگ ترغیب می‏کردند.

1878 میلادی: ترور امپراتور آلمان

ویلهلم یکم اولین امپراتور آلمان در 22 مارس1797 در برلین به دنیا آمد . او پسر دوم فریدریک ویلیام چهارم بود . پدرش پس از آنکه شکست سختی از ناپلئون خورد، او را در سن 10 سالگی به‌عنوان افسر نامید. ویلهِلم پس از به‌ قدرت رسیدن برادرش به‌عنوان ولیعهد احتمالی پروس شناخته شد و لقب شاهزاده پروس را از آن خود کرد و در مدت کوتاهی نیز، به مقام ژنرالی دست یافت. او پس از سکته‌های متعدد برادرش که پادشاه پروس بود، زمام امور کشور را در دست گرفت و پس از مرگ برادر ،
تخت شاهی را نیز تصاحب کرد. بعد از پیروزی چشمگیر در جنگ فرانسه- پروس ، به‌عنوان امپراتورِ تاجگذاری کرد. در تاریخ 11 می1878 به دلیل قوانین ضد سوسیالیستی که مبانی آن توسط بیسمارک صدراعظم امپراتور وضع شده بود در برلین توسط فردی
به نام مالکس وبر مورد سوء قصد قرار گرفت که از این ترور جان سالم به در برد .

1970 میلادی: صدور قطعنامه استقلال بحرین

جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج‌فارس، تا اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می‏شد ولی پس از چند سال، انگلیسی‏ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیروی دریایی است، طی قراردادی با قاجار، حفظ امنیت خلیج‌فارس و بحرین را برعهده نیروی دریایی بریتانیا گذاشتند. این حاکمیت که بیش از 150سال به طول انجامید، بعدها به‌طور مکرر مورد مخالفت دولت‏های وقت ایران قرار می‌گرفت، ولی هر بار به‌نحوی با شکست مواجه می‏شد. در نهایت وقتی که ایران در سال1336 شمسی در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام کرد، مخالفت کشورهای عربی را برانگیخت. در این میان شاه این عنصر بی ‌ کفایت به‌طور ناگهانی، تصمیم خود را مبنی بر چشم‏پوشی از ادعاهای دیرینه ایران به بحرین اعلام کرد . بنابراین در 21 اردیبهشت 1349 شمسی برابر 11می1970 میلادی شورای امنیت براساس گزارش هیأت اعزامی به بحرین، قطعنامه‏ای مبنی برلزوم استقلال بحرین صادر کرد .

 

کد خبر 134548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز