استاد بزرگ بی‌بدیل‌، حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه‌سرای بزرگ ایران و یکی از شاعران مشهور عالم و ستاره درخشنده آسمان ادب فارسی و از مفاخر نامدار ملت ایران است که به علت همین عظمت مقام و مرتبت‌، داستان زندگی‌اش مانند دیگر بزرگان دنیای قدیم با افسانه و روایات مختلف درآمیخته است.

فردوسی از تاریخ ایران و سرگذشت نیاکان خویش آگاهی داشت، به ایران عشق می‌ورزید و به ذکر افتخارات ملی علاقه داشت. وی از خاندانی صاحب مکنت بود ولی این بی نیازی پایدار نماند؛ زیرا او همه سودهای مادی خود را به کناری نهاد و وقتی تاریخ میهن خود و افتخارات گذشته آن را در خطر نیستی و فراموشی یافت، زندگی خود را به احیای تاریخ گذشته مصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزه‌آسای خود در این راه یاری گرفت. از تهیدستی نیندیشید، 30سال رنج برد و به هیچ روی، حتی در مرگ پسرش، از ادامه کار باز نایستاد، تا شاهنامه را با همه رونق و شکوه و جلالش، جاودانه برای ایرانی که می‌خواست جاودان باشد، باقی گذاشت . 25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‏ترین حماسه‌سُرای ایران و یکی از حماسه‌سرایان بزرگ جهان است.

1367شمسی: حمله هماهنگ آمریکا و عراق به خارک

سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، اطلاعات محرمانه ایران را که از طریق ماهواره‏های جاسوسی به دست آورده بود، در اختیار عراق قرار ‏داد. مقامات آمریکا در دیدارهای خود با مسئولان عراقی، آنان را تحریک می‏کردند که از برتری امکانات نیروی هوایی خود بیشتر استفاده کنند و هدف‏های اقتصادی ایران را که عموماً شامل تاسیسات نفتی و برق می‏شد، بیشتر و دقیق‏تر بمباران کنند‌، چرا که برآورد سیا نشان می‏داد که تعداد هواپیماها، تانک‏ها و موشک‏های عراق با حمایت مالی بیش از 27 کشور حامی عراق در جنگ ‌، چهار برابر ایران است. درنهایت بر اثر تحریک آمریکا، حمله هواپیماهای پیشرفته سوپراتاندارد فرانسوی عراق به جزیره مهم و نفتی خارک در 25‌ اردیبهشت 1367شمسی، موجب وارد آمدن خساراتی سنگین شد .

1687میلادی: تشکیل قصابی اپری!

در 15 می سال 1687 میلادی یک سال پس از تصرف بخش‌هایی از مجارستان توسط اتریش‌، لئوپولد اول امپراتور این کشور دستور تشکیل دادگاه معروف اپری را برای مجازات آزادیخواهان مجاری ‌، صادر کرد. این آزادیخواهان درپی پایان‌دادن به اشغال مجارستان توسط اتریش بودند. دادگاه اپری که به قصابی اپری مشهور شد، در مدت 6 ماه کار شبانه‌روزی و با به‌کارگیری 30جلاد، حکم قتل 8هزار نفر را به‌طور دسته‌جمعی یا انفرادی صادر و اجرا کرد.

1940میلادی: تسلیم شدن هلند به آلمان نازی

ارتش آلمان نازی جبهه متفقین‌، فرانسه و بریتانیا را شکافت و کشورهای بلژیک و هلند را تصرف کرد. ارتش مکانیزه آلمان نازی به سرعت به سوی مرزهای فرانسه و هلند پیشروی کرد. کشور بلژیک از آغاز جنگ اعلام بی‌طرفی کرده‌بود و مردم بلژیک تصور می‌کردند در پناه سیاست بی‌طرفی می‌توانند از بلایای این جنگ خانمانسوز و خونین در امان بمانند. اما هزاران سرباز ارتش آلمان و نیروی زرهی آن به سرعت سراسر خاک بلژیک را تصرف کرده و به سوی مرزهای فرانسه پیشروی کردند. در عین حال ارتش آلمان با هجوم همه‌جانبه کشور کوچک هلند را نیز اشغال کرد. ویلهلمینا ملکه هلند روز ۱۴ می ۱۹۴۰میلادی به لندن پناهنده و روز بعد یعنی ۱۵می ارتش هلند تسلیم شد.

کد خبر 134876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز