دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلیس آمریکا دومینیک استراوس کان، رئیس صندوق بین‌المللی پول را ۳۰ ساعت پس از دستگیری با دستبند روانه‌ دادگاه کرد.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در برابر دادگاه

به گزارش دویچه وله،این مقام بلند‌پایه‌ فرانسوی به اتهام داشتن قصد تجاوز به یک خدمتکار در هتلی در نیویورک بازداشت شده بود.

در جلسه‌ دادگاه دومینیک استراوس کان قرار است موارد اتهام وی با حضور وکلایش به او تفهیم شود. قاضی دادگاه هم‌چنین باید در مورد تمدید قرار بازداشت یا آزادی او با تعیین وثیقه تصمیم بگیرد.

وکلای مدافع دومینیک استراوس کان گفته‌اند که وی در جلسهی دادگاه تمامی اتهام‌ها را رد و اعلام بی‌گناهی خواهد کرد. پلیس نیویورک به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس صندوق بین‌المللی پول از مصونیت قضائی برخوردار نیست.

گفته می‌شود علت تأخیر حضور دومینیک استراوس کان در دادگاه، "تحقیقات بیشتر و ضبط مدارک و شواهد جرم" از سوی پلیس بوده است. در این رابطه لباس‌های این مقام بلند‌پایه‌ تبعه‌ فرانسه نیز مورد بازبینی و آزمایش قرار گرفته است. یکی از وکلای استراوس کان به خبرنگاران گفت که این کار با موافقت وی انجام شده  است.

موارد اتهام

اتهام‌های دومینیک استراوس کان که از سوی پلیس نیویورک تنظیم شده، سه مورد را شامل می‌شود: سوءاستفاده جنسی، اقدام به تجاوز جنسی و سلب آزادی خدمتکار هتلی در محله‌ منهتن در میدان تایمز این شهر.

گفته می‌شود که این خدمتکار ۳۲ ساله از هویت دومینیک استراوس کان باخبر نبوده، ولی هنگامی که پلیس "متهم" و چند مرد دیگر را به او نشان می‌دهد، او می‌تواند به روشنی استراوس کان را شناسایی ‌کند.

به گفته برخی از کارمندان هتل، استراوس کان که ۶۲ سال دارد، پس از این واقعه، با شتاب هتل را ترک کرده است. ولی چندی بعد، به دلیل آن ‌که تلفن دستی خود را در هتل فراموش کرده بوده، با مسئول پذیرش هتل تماس می‌گیرد. مأموران پلیس از این راه پی‌ می‌برند که استراوس کان در فرودگاه جان اف کندی نیویورک منتظر پرواز خود به اروپاست. پلیس از پرواز این هواپیما جلوگیری به عمل می‌آورد.

تجاوز در سال ۲۰۰۲

خبرگزاری فرانسه، همچنین روز دوشنبه ( ۲۶ اردیبهشت) گزارش داد که استراوس کان در سال ۲۰۰۲ نیز قصد داشته به یک روزنامه‌نگار فرانسوی تجاوز کند. وکیل این روزنامه‌نگار که تریستان بانو نام دارد، به خبرنگاران گفت که موکلش در سال ۲۰۰۷ در یک برنامه‌ تلویزیونی دراین باره گزارش داده، ولی نام استراوس کان، هنگام پخش برنامه حذف شده است. این وکیل می‌افزاید: «پس از آن، مادر بانو که یک سوسیالیست فعال بوده دخترش را از شکایت علیه استراوس کان باز می‌دارد.» تریستان بانو و وکیلش، اکنون در حال تنظیم موارد شکایت علیه او هستند.  

پایان زندگی سیاسی

کارشناسان معتقدند که زندگی سیاسی استراوس کان "پس از این آبروریزی جنسی"، صرفنظر از آن که وی از اتهام‌ها بری شود یا نه، به پایان رسیده است. وی با حفظ سمت ریاست صندوق بین‌المللی پول، کاندیدای حزب سوسیالیست در رقابت با نیکولا سارکوزی در انتخابات ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه به شمار می‌رفت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قرار بود روز دوشنبه پیش از گردهم‌آیی وزیران اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا با استراوس کان دیدار و گفت‌وگو کند. در نشست وزیران اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، که قرار بود با حضور استراوس کان برگزار شود، نعمت شفیق که مسئول هماهنگی امور میان صندوق بین‌المللی پول و چند کشور اروپایی است، شرکت می‌کند.

کد خبر 135164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز