سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیران امورخارجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درحالی در کویت جلسه برگزارکردند؛ ‌که وزیران امور خارجه اردن، مصر و آمریکا نیز آنان را همراهی می‌کردند.

در این نشست که چهارمین نشست مشورتی شورا خوانده شده است، موضوعاتی مورد بحث است که اساساً خارج از اساسنامه تأسیس شورای همکاری خلیج‌فارس قلمداد می‌شود. این جلسه به درخواست آمریکا برگزار شد و در آن مسئله عراق، فلسطین، لبنان و مسئله هسته‌ای ایران به بحث گذاشته شد. شورای همکاری خلیج‌فارس در جریان حمله اسرائیل به لبنان در تابستان گذشته چنین جلسه‌ای تشکیل نداد.
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در قاهره گفت بوش از دوستانش در منطقه خواسته تا وی را در اجرای استراتژی جدیدش یاری ‌دهند.
استراتژی جدید آمریکا چهارشنبه پیش اعلام شد. براساس این طرح آمریکا 92 هزار نفر به تعداد 132000 نفر نیروی فعلی خود در عراق اضافه خواهد کرد. در مرحله اول فعلاً اعزام 20 هزار سرباز جدید آمریکایی به عراق در دستور کار قرار دارد. طرح جدید بوش درحالی اجرا می‌شود که ژنرال‌های آمریکایی (جرج کیسی فرمانده آمریکایی در عراق و ژنرال جان ابی‌زید فرمانده CENTCOM با آن مخالف بودند و مخالفت قطعی و جدی دولت عراق با این طرح نیز بارها اعلام شده است.
دیروز سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مشترک خبری با رایس با اشاره به طرح بوش گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند به‌اندازه خود عراقی‌ها در حل بحران‌های این کشور تأثیرگذار باشد.
اشاره زیرکانه وزیر امور خارجه عربستان حاکی از آن است که هیچ‌کس در منطقه استراتژی جدید بوش در عراق ‌ استراتژی برقراری صلح و  ثبات در عراق و منطقه نمی‌داند. به گزارش ایسنا،‌ سعود الفیصل در حضور رایس بر این نکته نیز تصریح کرد که استراتژی کاخ سفید در عراق باید «براساس محتوای درونی» آن ارزیابی شود و این‌که این طرح‌ها چگونه به مرحله اجرا و عمل گذاشته می‌شوند. از این منظر «برقراری ثبات در عراق» اسم دیگر «تلاش برای مهار ایران» است.
به گزارش خبرگزاری کویت دولت‌های عربی قرار است درصورتی‌که آمریکا اقدامات قاطعی را برای احیای روند صلح میان اسرائیل و اعراب صورت دهد، آنها نیز به واشنگتن در برقراری ثبات در عراق کمک کنند.
بنا بر یک گزارش دیگر رایس گفته است کشورهای عربی هم پیمان آمریکا مانند مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌توانند عراق را در پیوستن به جهان عرب یاری کنند (بخوانید مشکل آمریکا در عراق را حل کنند) تا نقش ایران را در این کشور عقیم بگذارند.
از وقتی اقدامات نظامی آمریکا در عراق «جنگی غیرقابل پیروزی» خوانده شده است، آمریکا موجی از «ایران‌ هراسی» در منطقه به‌راه انداخته است تا دولت‌های عربی راحت‌تر بتوانند با آمریکا همکاری کنند. اما نکته آنجاست که از نظر کشورهای عربی، آمریکا یک ابرقدرت نظامی است که سیاست‌هایش در سه دهه اخیر در منطقه فاجعه‌بار بوده است. از این‌رو همراهی با این سیاست‌ها که عموماً غیرمسئولانه و بی‌ثبات‌کننده است باید با حزم و احتیاط باشد، این نکته به تصریح در بیان وزیر امور خارجه عربستان سعودی آمده است که «طرح آمریکا باید براساس محتوای درونی ارزیابی شود».
کد خبر 13527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز