همشهری آنلاین: صدها نفر از مردم جمهوری ایرلند همزمان با ورود الیزابت دوم ملکه انگلیس به آن کشور در مرکز شهر دوبلین تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

تجمع اعتراض آمیز مردم ایرلند همزمان با ورود ملکه انگلیس به دوبلین

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی معترضان پلاکاردهای متعدد ضد انگلیسی در دست داشتند و علیه ملکه انگلیس و در حمایت از اتحاد دو ایرلند شعار می‌دادند.

تظاهرکنندگان شعار می دادند: انگلیس اشغالگر است، انگلیس باید از ایرلند شمالی خارج شود، کسی به ملکه انگلیس خوشامد نمی گوید.

این سفر در حالی انجام می شود که بی سابقه ترین تدابیر امنیتی با حضور بیش از 10 هزار نیروی نظامی و انتظامی ایرلند و 120 نیروی ویژه پلیس انگلیس برای حفاظت از ملکه الیزابت در جمهوری ایرلند به مورد اجرا گذاشته شده است.

تمام خیابان های محل عبور ملکه از ساعت ها قبل مسدود شده و نیروهای پلیس با چیدن موانع فلزی چند لایه مانع از نزدیکی معترضان به محل های حضور ملکه انگلیس می شوند.

پلیس جمهوری ایرلند صبح امروز و ساعاتی قبل از ورود ملکه انگلیس اعلام کرد که یک بمب آماده انفجار را در نزدیکی شهر دوبلین و در داخل یک اتوبوس کشف و خنثی کرده است.

هنوز جزییاتی درباره کشف این بمب منتشر نشده ولی گفته می شود که گروههای جمهوری خواه ایرلندی که مخالف سلطه انگلیس بر ایرلند شمالی هستند در این کار دست داشته اند.

مقامات انگلیس و جمهوری ایرلند برنامه های وسیعی را به مورد اجرا گذاشته اند تا امنیت ملکه و همراهانش را در این سفر تامین کنند.

به گزارش رسانه های انگلیس، جمهوری ایرلند حدود هشت هزار نیروی پلیس و دو هزار نیروی ارتش را برای تامین امنیت این سفر بسیج کرده است. همچنین در اقدامی نادر 120 نیروی مسلح پلیس متروپلیتن لندن برای تامین امنیت ملکه به جمهوری ایرلند رفته اند.

این نخستین سفر یک مقام سلطنتی انگلیس به جمهوری ایرلند از سال 1911 میلادی تاکنون است. دو کشور با اینکه همسایه هستند ولی به دلیل مسائل ایرلند شمالی و درگیری های فرقه ای و سیاسی دیرینه در این منطقه هرگز روابط صمیمانه ای نداشته اند.

رییس جمهوری و نخست وزیر جمهوری ایرلند ضمن استقبال از سفر الیزابت دوم به دوبلین ابراز امیدواری کرده اند که این سفر صفحه تازه ای را در مناسبت دو کشور باز کند.

بر اساس گزارش منابع خبری، چندین گروه جمهوری خواه و مبارز ایرلندی تاکید کرده اند که برای نشان دادن مخالفت خود با دخالت های انگلیس در ایرلند تلاش خواهند کرد به هر نحو ممکن در سفر ملکه ایجاد اختلال کنند.

سفر ملکه انگلیس به جمهوری ایرلند چهار روزه خواهد بود و وی در تمام مدت با کاروانی از خودروهای ضدگلوله جا به جا خواهد شد در حالی که تک تیراندازانی نیز بر پشت بام ها و نقاط حساس مستقر خواهند شد.

حفاظت از ملکه انگلیس یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین طرح های امنیتی جمهوری ایرلند به شمار می رود و گفته می شود بیش از 25 میلیون پوند هزینه خواهد داشت.

یکی از برنامه های جنجالی سفر ملکه انگلیس به ایرلند، حضور وی در باغی است که بناهای یادبود جنگجویان ایرلندی در آنجا قرار دارد. تعدادی از این جنگجویان در راه مبارزه برای کسب استقلال از انگلیس جان باخته اند و الیزابت دوم قرار است بر سر مزار آنها دسته های گل بگذارد.

کد خبر 135279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز