سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

دکتر سید رسول موسوی: شورای همکاری خلیج‌فارس در معرض آزمایشی تاریخی جدیدی قرار گرفته است.

سه شنبه با حضور کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اجلاس ویژه وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به اضافه دو کشور مصر و اردن در کویت برگزار شد. این اجلاس که در مرحله آخر سفر خاورمیانه‌ای خانم رایس برگزار می‌گردد مجموعه‌ای از مسائل مختلف منطقه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. آمریکا تلاش دارد تا در این اجلاس مجموعه کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر و اردن را به همراهی با سیاستهای خود در خصوص عراق، لبنان، فلسطین، موضوع هسته‌ای ایران و دیگر مسائل منطقه از جمله مسئله نفت ترغیب کند و این در حالی است که بین منافع ملی و امنیتی این کشورها با منافع امنیتی و استراتژیک آمریکا در هر یک از موضوعات یاد شده تفاوت و تعارض آشکاری وجود دارد و هر یک از کشورهای نام برده شده هر کدام از موضوعات را از منظر و دیدگاه ویژه‌ای نظاره می‌کنند.
آنچه آمریکا دربارة عراق می‌گوید با آن چه عربستان و اردن می‌گویند و با آن چه کویت یا بحرین می‌گوید متفاوت است و آن چه آمریکا دربارة فلسطین می‌گوید با آن چه دیگران جستجو می‌کنند به رغم مشابهت در واژه‌ها از محتوایی متفاوت برخوردار است. همه کشورها به تفاوت‌ها و تعارضات دیدگاههای خود واقفند اما سیاستی وجود دارد که تلاش می‌کند این اختلافات را در سایه تهدید موهومی به نام تهدید ایران پنهان نماید.
اجلاس آمریکا با شورای همکاری خلیج‌فارس به اضافه دو می‌تواند هم به ثبات منطقه کمک کند و هم منطقه را به آشوب بکشد و این بستگی کامل به تصمیم خردمندانه رهبران کشور‌های خلیج فارس خصوصا عربستان سعودی دارد.
اگر این تصور بر فضای اجلاس حاکم شود که شورا در همان مسیری که تأسیس شده بود گام بردارد و به اصطلاح با قدرت ایران مقابله کند قطعاً شورا در مسیر خطرناکی گام برداشته است و تصمیمات شورا موجبات ناآرامی و بی‌ثباتی منطقه خواهد شد و اگر از واقعیتهای بیست سال گذشته درس بگیرند و رهبران کشورهای منطقه تجارب جنگهای اول و دوم خلیج‌فارس و اشغال کویت و عراق را مد نظر قرار دهند و ایران اسلامی را شریک امنیت منطقه بدانند اجلاس کویت سرآغاز حرکتی نوین در ثبات و آرامش منطقه خواهد بود.
و چقدر مفید خواهد بود که وزرای خارجه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس کویت یک بار دیگر سخنان سعود‌الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک اخیرش (11 دی) با وزیر خارجه ایتالیا را تکرار کنند که انرژی هسته‌ای فقط برای ساخت بمب نیست و می‌تواند برای اهداف صلح‌جویانه استفاده شود.
کد خبر 13530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز