یوسف مجتهد: در بند (ز) ماده (44) برنامه پنجم توسعه آمده است:

معلول

دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلفند حداقل 10درصد اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل رزمندگان با بیش از 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه، جانبازان بالای 25درصد، آزادگان بالای 3سال اسارت، فرزندان جانبازان بالای 50درصد، فرزندان شهدا و فرزندان آزادگان با بیش از 3سال اسارت که دارای مدرک دکترای تخصصی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، حسب مورد از طریق استخدام یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاه‌ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیرهیأت علمی، تأمین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون، استخدام کنند. مسئولیت اجرای این حکم به طور مستقیم برعهده وزرا و رؤسای دانشگاه‌های مذکور است.

مقامات یاد شده در این خصوص، خود مجاز به اتخاذ تصمیم هستند. احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیأت علمی فصلی دارای شرایط فوق نیز می‌شود.همچنین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز مؤسسات آموزشی و پژوهشی مکلف شده‌اند در طول برنامه پنجم توسعه10درصد از اعضای هیأت علمی خود را از میان ایثارگران مذکور در بند (ز) ماده(44) تأمین کنند. این گروه با داشتن مدرک دکترای تخصصی، بدون الزام به رعایت شرط سنی و آزمون، از ابتدا به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی پذیرفته می‌شوند و تمامی سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط قبل از عضویت هیأت علمی آنان در پایه و مرتبه علمی آنان مؤثر خواهد بود. از نکات مهم این مصوبه قانونی مسئولیت مستقیم وزرای مربوطه و رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص اجرای این مصوبه است. مقنن اختیار تصمیم‌گیری در این باره را نیز به آنان واگذار کرده و با این اقدام مسیری هموار برای وزرا و رؤسای دانشگاه‌ها ایجاد کرده تا هرگونه بهانه در عدم اجرای این قانون را سلب کند. با این اقدام مسیر طولانی و کاغذبازی‌های مرسوم در پذیرش اعضای هیأت علمی درباره ایثارگران حذف شده است.

بند(ح) ماده(44) بیان می‌دارد:دولت مکلف است به منظور حفظ کرامت و منزلت ایثارگران و رزمندگان معسر نسبت به تامین معیشت و پوشش بیمه‌ای آنان در قالب بودجه سنواتی اقدام کند.

در بند (ق) ردیف (7) قانون بودجه سال89 نیز دولت موظف شده بود از طریق سازمان تأمین‌اجتماعی موضوع بیمه‌درمانی برای رزمندگان و بسیجیان فعال را از محل ردیف129109 تأمین کند اما هیچ‌گاه اقدامی در این باره انجام نپذیرفت. با عنایت به اینکه در بند (ح) ماده (44) موضوع تأمین معیشت و بیمه‌درمانی ایثارگران و رزمندگان معسر مورد توجه قرار گرفته، شایسته است دولت با تعیین سازمان متولی امر و تأمین بودجه مورد نیاز به مشکل جانبازان زیر 25درصد از لحاظ معیشتی و رزمندگان از جهت درمان و معیشت بپردازد و رنج سال‌های طولانی این عزیزان را التیام بخشد.

در بند (ط) ماده (44) چنین آمده است: دولت نسبت به ساماندهی و برقراری مستمری بسیجیان و رزمندگان معسر دوران دفاع مقدس اعم از بسیجیان تحت فرماندهی سپاه پاسداران، کمیته انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اقدام کند.
چند سالی است که در بودجه‌های سنواتی اقدام محدود، پراکنده و غیرمستمر در این خصوص صورت گرفته که کافی به نظر نمی‌رسد. شاید تأکید مجدد مقنن بر بحث مستمری که در بند قبلی به صورت کلی به تأمین معیشت آنان اشاره کرده است، اهمیت این موضوع را می‌رساند. غفلت چندساله از این موضوع مهم شاید با برنامه پنجم رفع شود.

در بند (ی) ماده (44) به سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان اشاره شده و چنین آمده است: سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان توسط ستادکل نیروهای مسلح با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت تهیه و به تصویت هیأت وزیران می‌رسد. رزمندگان بخش فراموش شده ایثارگران در قوانین هستند؛ موضوعی که سال‌ها مورد بحث بوده ولی هیچ‌گاه به سرانجام نرسیده است. خوشبختانه پیش‌نویس‌های متعددی درباره رزمندگان تهیه شده که می‌تواند باعث تسریع در تهیه این سند شود؛ البته امیدواریم سرنوشت تهیه این سند به مانند سرنوشت لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که در 2 برنامه سوم و چهارم به تصویب رسیده بود، مورد بی‌مهری مسئولان قرار نگیرد و به بایگانی سپرده نشود.

کد خبر 135343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز