سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب «سرشت نمادین اجتماع» نوشته آنتونی پل کوهن با ترجمه دکتر عبدالله گیویان از سوی انتشارات دانشکده صدا وسیما به بازار کتاب عرضه شد.

سرشت نمادین اجتماع

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب«سرشت نمادین اجتماع»در چهار فصل تدوین شده است. در فصل اول که به مقدمه کتاب اختصاص دارد مفاهیمی چون نمادگرایی و مرزبندی،‌نمادگرایی ومعنا، نما، فرهنگ،اجتماع، و مطالبی درباره نگاه مکتب شیکاگو به مباحث اجتماعی آمده است.

نمادین‌سازی مرزها عنوان فصل دوم کتاب است که در آن مباحثی چون مرز و تغییر اجتماعی، آیین و مرز، ووارونه‌سازی‌های نمادین و خود آگاهی پرداخته شده است.

فصل سوم اجتماعی بودن‌های معنا نام دارد که حاوی مباحثی چون اجتماع،ساختار و نماد؟ نمادگرایی وتغییر اجتماعی،ظواهر فریبنده و تغییر شکل است.

آخرین فصل کتاب عنوان سازه نمادین اجتماع را بر خود دارد و در آن مسائلی چون اجتماع به عنوان یک سازه ذهنی،نمادین کردن گذشته،واکنس نسبت به زمان حاضر:قومیت و محلیت، اجتماع وهویت و مخالفت و مرز:سازه نمادین اجتماع مطرح شده است.
علاوه بر فصول یاد شده مقدمه راهگشای دکتر عبدالله گیویان مترجم به همراه یادداشت ویراستار مجموعه کتاب را بهتر برای خواننده توضیح داده است.‌

 مترجم ضمن تبیین دیدگاه مولف می‌نویسد:«کتاب تلاشی است برای توضیح مفهوم اجتماع از منظری فرهنگ‌گرا. این اثر بسیار موجز و فشرده نگاشته شده است و از همین رو ممکن است در وهله نخست برای خواننده ناآشنا با ادبیات این حوزه،‌دیریاب به نظر برسد اما مطالعه انتقادی و فعال خواننده و تلاش برای یافتن موارد پذیرش و رد ،‌‌آن را به متنی صمیمی تبدیل خواهد کرد.

نکته دیگری که مترجم بر آن انگشت تاکید نهاده است ضرورت مطالعه این اثر برای پژوهندگان حوزه فرهنگ و ارتباطات است که عمدتا به مطالعات کیفی و نه کمی در حوزه ارتباطات علاقه‌مندند.

سرشت نمادین اجتماع/آنتونی پی.کوهن/مترجم:دکتر عبدالله گیویان/ناشر:انتشارات دانشکده صدا وسیما؛چاپ اول 1390 /قطع وزیری/199 صفحه،قیمت:5000 تومان

کد خبر 135967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز