همشهری‌آنلاین: متافیزیک واقعیت مجازی شاید نخستین ترجمه جدی و اصل ونسب‌دار در زمینه فلسفه دنیای مجازی و سایبر باشد که به بازار کتاب عرضه می‌شود.

متافیزیک واقعیت مجازی

این کتاب را مایکل هایم،که از او به عنوان «فیلسوف فضای سایبر» یاد می‌شود نوشته و دکتر سرو‌ناز تربتی،که خود دستی چیره در حوزه زبانشناسی و فلسفه و نظریه‌های رسانه دارد و در این حوزه تدریس و تحقیق‌می‌‌کند، برگردان فارسی و انتشارات رخداد نو به بازار کتاب عرضه کرده است.

کتاب در ده فصل تدوین شده است و مقدمه مفید و آگاهی‌بخش، به همراه بیش از 20 صفحه«واژگان مفید برای متافیزیک واقعیت مجازی» که از سوی مترجم به کتاب اضافه شده‌ است،کتاب را کاربردی و مفید برای کسانی کرده‌ است که خواهان درکی عمیق‌تر و دقیق‌تر از این مفهوم تازه پاگشوده به دنیای رسانه‌هاو اصولا زندگی و زیست ‌آدمیان است.

عنوان‌های فصول کتاب عبارتند از: اطلاعات شیفتگی،منطق و شهود،سپهر فزون‌متن،پردازش‌گری فکر،هایدگر و مک لوهان:همچون سازه‌ی اصلی،از هم‌کنشگر تا فضای سایبر،هستی‌شناسی اروتیک فضای سایبر،ماهیت واقعیت مجازی،بررسی‌واقعیت مجازی،سخنرانی قهوه‌خانه‌ی الکترونیکی.

علاوه بر عنوان‌های فصول در فهرست مطالب زیرعنوان‌های هر فصل‌آمده است تا خواننده به آسانی بتواند با جزییات بیشتر مفاهیم ومباحث فصول ارائه شده آشنا شود.

درکتاب«متافیزیک واقعیت مجازی»هایم به پیامد‌های فلسفی در عصر اطلاعات می‌پردازد،با نگاهی خوش‌بینانه و در عین حال بدبینانه نسبت به تکنولوژی کامپیوتر، او خاستگاه‌های منطقی و تاریخی دنیای کامپیوتری شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و درباره‌ی زندگی کامپیوتری‌شده‌ی آینده‌ی ما خردپردازی می‌کند. بر سر راه فضای‌سایبر و واقعیت مجازی ( محیط‌های ساختگی که تصورات عمومی را به تسخیر در‌آورده و نحوه‌ی معین ساختن واقعیت را تغییر داده است)، هایم به بحث در مورد موضوعاتی می‌پردازد که واژه‌پردازی در زبان انگلیسی و هم‌چنین شکل دیگری از سواد‌آموزی را که فزون‌متن وعده‌ی آن را داده، تحت‌تأثیر قرار داده است.

به‌طور آشکار و سرگرم‌کننده‌ای کتاب متافیزیک واقعیت مجازی پنجره‌ای را بر توسعه‌ و حتی تهدیدی می‌گشاید، که وعده می‌دهد بخش جداناپذیر زندگی انسان در قرن 21 خواهد بود.

هایم در این کتاب خاطرنشان می‌کند که واقعیت مجازی تکامل فرآیندی است که برای مدتی کوتاه در تکنولوژی و برای مدتی طولانی‌تر، در اندیشه‌ی غرب به حرکت‌ در‌ آمده است. او به ریشه‌های این توسعه بازمی‌گردد و این موضوع را پی‌می‌گیرد که چگونه هر تغییری در تکنولوژی دانش،‌منجر به تغییر در روابطمان با دانش و در نهایت نگاهمان به خود می‌شود. بازخوانی هایم از اندیشه‌های فلاسفة آشنا،با در نظر گرفتن تغییرات تکنولوژیکی معاصر بسیار جذاب است. که به عنوان نمونه می‌توان از دیدگاه لایب‌نیتس از جامعه اذهان یاد کرد که دقیقا داده‌های اخیر شبکه‌ها را پیش‌بینی کرده بود.

در واقعیت مجازی،پرسش‌های سنتی فلسفه،دیگر فرضی نیستند.وجود چیست؟چگونه ما می‌دانیم؟واقعیت چیست؟ من چه کسی هستم؟

هایم در کتاب «متافیزیک واقعیت مجازی» بر این مسئله تاکید می‌کند که چرا واقعیت مجازی ما را همچون فرهنگ برمی‌انگیزاند. این یک مهمانی اندیشمندانه‌است که همة ما به آن دعوت شده‌ایم.مرز اندیشمندانه‌ای که برای کشف و اختراع در آن آزاد و رها هستیم. هایم این فرآیند تغییر را بدون قضاوت در مورد خوب یا بد‌بودن آن تحلیل می‌کند،چرا که فهمیدن هم اهمیت دارد و هم جالب است.

متافیزیک واقعیت مجازی/نویسنده:مایکل هایم/مترجم:سروناز تربتی/ناشر:رخداد نو؛چاپ اول بهار 1390/قطع رقعی/قیمت:6800 تومان/276 صفحه

 

کد خبر 135992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز