یوسف مجتهد: برای یک هفته، بررسی برنامه پنجم توسعه را به تاخیر می‌اندازیم تا باتوجه به اهمیت بند(124) قانون بودجه سال90 و تضییع حقوقی که به واسطه این بند به جانبازان از کار افتاده کلی تحت پوشش حالت اشتغال (تبصره یک) وارد می‌شود، اشاره‌ای داشته باشیم.

جانبازان

در این بند آمده است:
در تبصره (5) قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب‌اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 72/6/30 بعد از عبارت «بنیاد شهید انقلاب‌اسلامی» عبارت «و مبنا و مبدأ پرداخت حقوق از کارافتادگی جانبازان حالت اشتغال، تاریخ صدور رأی ازکارافتادگی کلی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد» اضافه می‌شود.

لذا اگر بخواهیم مستند و قانونی سخن بگوییم، جانبازان از کار‌افتاده، مطالبات قانونی قبل از قانون حالت انتقال(72/6/30) دارند که متاسفانه پیگیری نشده و آنان نیز با بزرگواری از کنار آن گذاشته‌اند.

با تصویب قانون حالت اشتغال، پس از گذشت 2سال از تصویب قانون،کمیسیون‌های پزشکی بنیاد به مرور زمان توانستند نسبت به تعیین ازکارافتادگی بخشی از جانبازان اقدام کنند و اکنون که سال 90 را سپری می‌کنیم و قریب به 18سال از تصویب قانون می‌گذرد هنوز ماموریت کمیسیون پزشکی درباره از کارافتادگی جانبازان به پایان نرسیده است.

با نمایندگان محترم که بند(124) قانون بودجه 90 را تصویب کرده‌اند سخنی داریم:
عدم توانایی کمیسیون‌های پزشکی(از جهت تشکیلات، تعداد کمیسیون و بودجه) در تعیین از کارافتادگی همزمان جانبازان و سپری شدن حدود 18سال و پایان نیافتن ماموریت کمیسیون پزشکی را چه کسی باید پاسخ دهد؟

آیا جانبازان باید هزینه‌های ناتوانی دستگاه مجری را پرداخت کنند؟ جانبازان با شرایط مساوی جسمی و روحی که عده‌ای از آنان از ابتدا کمیسیون شده‌اند و حقوق دریافت کرده‌اند و آن گروهی که سال‌های بعد تعیین وضعیت شده‌اند و خود هیچ تقصیری در کوتاهی دستگاه مجری نداشته‌اند چرا باید از حقوق معوقه محروم باشند؟

جانبازان ازکارافتاده‌ نه از ابتدای قانون حالت اشتغال مصوب (72/6/30) بلکه از قانون برقراری حقوق وظیفه مصوب (61/11/25) که هیچ‌گاه در مورد آنان اجرا نشد مطالبات دارند. حال که از اجرای تعهدات قانونی در قبال جانبازان عاجزید و بخشی از قوانین آنان را اجرا نمی‌کنید و برخی دیگر را ناقص اجرا می‌کنید، این حق طبیعی را از آنان نگیرید.

همانطور که می‌دانید چندمرحله معوقه حقوق حالت اشتغال، در گذشته پرداخت شده و عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند. پاسخ این تبعیض در خصوص سایرین را چگونه توجیه می‌کنید؟

شما در بند(ط) ردیف(7) قانون بودجه سال89 بر این حق، صحه گذاشتید و دولت را موظف به پرداخت دیون و مطالبات ایثارگران کردید، چگونه است که آن را تغییر داده و محدود کردید؟

ماده(6) در دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال مصوب ستاد کل نیروهای مسلح که در تاریخ 74/6/19 به تصویب مقام معظم فرماندهی‌کل قوا رسیده است، پرداخت حقوق و مزایای حالت اشتغال براساس احکام حقوقی از تاریخ تصویب قانون(72/6/30) مقرر شده است که حسب مورد توسط بنیاد شهید و بنیاد جانبازان پرداخت شود؛ بنابراین تعارض موجود را چگونه توجیه می‌کنید؟

نمی‌خواهیم مطالبات قانونی ایثارگران را در زمینه‌های مختلف احصا کنیم، قوانینی که شما تصویب کرده‌اید یا اجرا نشده‌اند و یا ناقص اجرا شده‌اند و اگر مطالبات آن محاسبه شود بسیار بیش از مطالبات حالت اشتغال است؛ مطالباتی همچون حقوق وظیفه، حق پرستاری، شهریه دانشگاه، هدیه ایثار، هزینه‌های درمانی و...؛ اما این حق که خود بر آن صحه گذاشته‌اید و گردشکار مصوب 74/6/19 آن را تصریح کرده است را پایمال نکنید و به پیشنهادهایی که اخیرا درباره ایثارگران از طریق مجموعه‌های مختلف می‌شود با دقت بیشتری رسیدگی کنید.

کد خبر 136013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز