چهارشنبه 4 مهر 1397 | به روز شده: 1 ساعت و 59 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 28 دی 1385 - 11:57:06 | کد مطلب: 13648 چاپ

آشنایی با استرس شغلی

زندگی > مهارت‌ها - مسعود صابری:
در بررسی‌های اخیر، آمریکایی‌ها، مشاغل را مهمترین عامل بروز استرس معرفی نمودند.

عدم فعالیت‌های ورزشی، اجتماعی باعث ایجاد استرس در افراد می‌باشد. یک سوم آمریکایی‌ها اذعان داشته‌اند که همواره برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و نیمی از آنها بیان می‌دارند که هزینه بسیاری را صرف روزهای تعطیل می‌نمایند.

 نگرانی درباره شغل‌های اجرایی، حقوق، امنیت شغلی، ازدیاد سرگروه‌های شغلی، سرکارگران و مشتریان عامل مؤثری در ایجاد استرس می‌باشد. استرس بیش از حد شغلی باعث می‌گردد تا افراد نتوانند در موقع لزوم تصمیمات درستی را در ارتباط با شغلشان اتخاذ نمایند.

فراهم آمدن فرصت‌های لازم برای رسیدن به امور کاری و زندگی روزمره و احساس رضایت شغلی، سطح کاری کارگران را بالا می‌برد و استرس را به حداقل می‌رساند.اگر استرس مربوط به شغل باشد نتایج تخریب‌کننده‌ای را از لحاظ فیزیکی، ذهنی و یا هیجانی به همراه خواهد داشت.

این گونه استرس‌ها زمانی رخ می‌دهد که فرد احساس رضایت و انگیزه کامل از تلاشش را نداشته و بر این باور است که اهداف مشخصی را در این باره به دست نخواهد آورد.افرادی که دارای شغل‌های امدادی و یاری رساننده در جامعه هستند نظیر معلمان، کارگران، متصدیان، افسران پلیس و غیره بیشتر متمایل به این نوع افسردگی می‌باشند.

افرادی که از افسردگی‌‌های روانی رنج می‌برند کلیه تفریحات و اهداف مهم زندگی خود را ترک می‌نمایند. برای بعضی از افراد نیز این بیماری انگیزه‌های شغلی را کاهش داده و یا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این نوع افسردگی‌ها نیازمند اصلاح مهارتهای زمانی در مدیریت می‌باشیم.

ممکن است که حالت‌های استرس‌زا برای هر شخصی رخ دهد. البته وجود برخی موارد استرس  غیر قابل اجتناب می‌باشد. تحمل افسردگی‌های ناشی از عوامل بیرونی در افراد بستگی به خود افراد دارد. شما قادر نخواهید بود که از استرس اجتناب نمایید، اما می‌توانید روشهای درستی را اتخاذ نموده تا بر افسردگی خود غلبه نموده و آن را از بین ببرید.

- بر روی صندلی راحتی خود به مدت 10-5 دقیقه نشسته و چند نفس عمیق بکشید.

- به خود آرامش داده و تصور نمایید که تا حد امکان دارای نشاطید و نسیم ملایمی پوست‌تان را نوازش می‌دهد و یا صدای آبشار را می‌شنوید.

- بایستید و بعضی از تمرینات کششی و انعطاف‌پذیری را انجام دهید. با یک حرکت آرام سرتان را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید. دستان‌تان را جلوی صورت قرار داده و بالای سرتان ببرید. به آرامی آن را خم نموده سپس آنها را آزادانه رها کنید.

- برنامه‌ زمانی خاصی را تنظیم کنید و درآن فعالیت‌های روزانه خود را ثبت کنید به عنوان مثال زمانی را برای قدم زدن و صحبت کردن با یک دوست اختصاص دهید و یا طوری برنامه‌ریزی کنید که 15 دقیقه زودتر از گذشته به رختخواب بروید.

 استرس احساسات و حالت‌های فیزیولوژیکی مشترک در پاسخ به هر گونه محرک است.سیستم عصبی اتوماتیک و سیستم غدد درون‌ریز، مسئول پاسخگویی به تمام اعمال فیزیکی بدن نسبت به محرکها می‌باشند. اعصاب سمپاتیک کلیه هورمون‌های غدد درون‌ریز را تحریک نموده و باعث عکس‌العمل می‌گردد اعصاب پاراسمپاتیک بدن را به حالت هموستاسیز برمی‌گردانند.

پاسخ‌های رفتاری ناشی از استرس توسط سیستم عصبی سوماتیک قابل کنترل بوده و واکنش در برابر این رفتارها کاملاً آگاهانه انجام می‌گیرد.

مدل سندروم دارای نوعی سایکو نئوروامیتولوژی است (ایمن‌شناسی فیزیکی) که باعث افزایش سطح معلومات ما از استرس و بیماری می‌باشد. افرادی که در زندگیشان با عوامل استرس آور بسیاری رو در رو هستند با خطر بیماری قلب و عروق در سیستم ایمنی بدن‌شان مواجه می‌شوند.

به وجود آمدن تغییرات اصلی در زندگی، گرفتاری‌های روزانه، محرکهای شغلی و تحصیلی و تحریک کننده‌های اجتماعی و درون شخصی به عنوان تغییرات  عمده در زندگی افراد شدت افسردگی را برای آنها رقم می‌زند.

فاکتورهای مثبتی چون حمایت از همنوع، داشتن ارتباطات روشن، انجام تمرینات منظم، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب،‌ مدیریت زمان، تکنیک‌های روانشناختی و سایر تکنیک‌های رها سازی ذهن از عوامل کاهش دهنده‌ استرس می‌باشند.

در همین زمینه: