یک گزارش جدید بوسیله یک گروه بزرگ متخصصان اطفال آمریکا کودکان و نوجوان را از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زای حاوی کافئین و مکمل‌های گیاهی برحذر می‌دارند و تها مصرف نوشابه‌های ورزشی در مقدار کم را اجازه می‌دهد.

energy drink

به گزارش خبرگزاری رویترز بیان این توصیه‌ها در حالی است که مباحثه‌ای ملی در آمریکا درباره نوشابه‌های انرژی‌زا کارشناسان از اثرات جانبی آنها نگرانند، در جریان است.

دکتر هالی بنجامین، از آکادمی متخصصان اطفال آمریکا که در تهیه این گزارش جدید دخیل بوده است، می‌گوید: "کودکان هرگز به نوشابه انرژی‌زا نیازی ندارند. این نوشابه‌ها حاوی کافئین و مواد محرک دیگری هستند که ارزش غذایی ندارند، بنابراین کودکان به آنها نیازی ندارند"

و ممکن است کودکان بیش از سایر گروه‌های سنی به محتویات نوشابه‌ای انرژی‌زا حساس باشند.

بنجامین گفت: "اگر این نوشابه‌‌ها به طور مرتب مصرف شوند، بر بدن فشار می‌آورند. فشار آوردن بر بدن کودک و نوجوان که در حال رشد، درست نیست."

این پژوهشگران می‌گویند که نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی شمار فراوانی از اجزا- از جمله ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهان دارویی هستند- که عوارض جانبی احتمالی دارند که همه آنها به خوبی شناخته نشده‌اند.

بنجامین گفت گر چه موارد ثابت‌شده از آسیب مستقیم مربوط به این نوشابه‌ها زیاد نیست، اما مواد محرک‌ها در این نوشابه‌ها ممکن است باعث اختلال ریتم قلب شوند و ممکن است موارد بسیار نادری به حمله تشنجی بینجامد.

او اخیرا یک پسر 15 ساله مبتلا به "اختلال بیش‌فعالی کم‌توجهی" (ADHD) دیده بود که پس زا نوشیدن یک بطری 250 سی سی از نوشابه گازدار حاوی کافئین با تشنج به بیمارستان آورده شده بود.

به گفته بنجامین او ازقبل داروی محرک ریتالین را برای درمان بیماریش مصرف می‌کرد و مصرف کافئین بیشتر او را به آستانه تشنج رسانده بود.

در ابتدای امسال، متخصصان اطفال یک بازبینی دیگر درباره نوشابه‌های انرژی‌زا را منتشر کرده بودند.

در این گزارش در ماه فوریه، متخصصان اطفال در ایالت فلوریدا مواردی از حمله تشنجی، هذیان، مشکلات قلبی و آسیب کبدی و کلیوی را در افرادی که یکی از نوشابه‌های انرژی‌زا غیرالکلی مصرف کرده بودند را ذکر کرده بودند.

با اینکه این متخصصان پذیرفته بودند که چنین مواردی بسیار نادرند، و نمی‌توان به طور قطعی آنها را به این نوشابه‌ها ارتباط داد، اما خواستار احتیاط در مصرف این نوشابه‌ها به خصوص در کودکان دچار بیماری‌های پزشکی شده بودند.

انتظار می‌رود که فروش نوشابه‌های انرژی‌زای غیرالکلی در آمریکا در امسال به 9 میلیار دلار برسد، و کودکان و نوجوانان نیمی از این بازار را تشکیل می‌دهند.

تولیدکنندگان این نوشابه‌ها که مدعی‌‌اند که این فراورده‌ها کارکرد روانی و جسمی را تشدید می‌کنند، و گزارش ماه فوریه را بی‌اهمیت جلوه دادند.

شرکت رد بول، یکی از تولیدکنندگان عمده نوشابه‌های انرژی‌زا، اعلام کرد: "اثرات کافئین کاملا شناخته شده است و یک بطری 250 سی سی رد بول به همان مقدار یک فنجان قهوه (80 میلی‌گرم) دارای کافئین است، و بر این مبنا باید با آن برخورد شود."

بنجامین گفت برای اغلب کودکان آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است. در مورد ورزشکاران نوجوانی که فعالیت جسمی سنگین انجام می‌دهند، یک نوشابه‌ ورزشی، که حاوی قند است، ممکن است سودمند باشد.

اما برای کودکانی که زندگی کمتر فعالی درند، نوشابه‌های ورزشی و انرژی‌زا صرفا به افزایش بیشتر وزن می‌انجامد، و همه‌گیری چاقی را تشدی می‌کند.

بنجامین با اینکه پذیرفت که پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است، گفت بی‌خطرترین نوشیدنی برای کودکان آب است.

کد خبر 136653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز