چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

مریم غفاری: در حال حاضر جراحی بینی شایع‌ترین و درآمدزاترین جراحی زیبایی در ایران است.

براین اساس برخی از پزشکان که حتی تخصصی در این زمینه ندارند نیز به‌طور غیرمجاز در مطب یا کلینیک‌های خصوصی این عمل را انجام می‌دهند که این مبالغ به مکان مطب، پزشک معالج و بیمارستانی که عمل جراحی در آن انجام می‌شود بستگی دارد.در این میان تورم و نگرانی، دامن جراحی زیبایی را هم گرفته است. رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران چندی پیش در نشست جراحان پلاستیک ایران درخصوص قیمت‌های جراحی بینی در مطب‌های مختلف گفت: «قیمت جراحی بینی توسط جراحان پلاستیک تقریبا در یک محدوده قرار دارد اما نرخ این جراحی در مطب افرادی که جراح پلاستیک نیستند، متفاوت است.»

این درحالی است که در تهران تنها ۱۵۷‌جراح پلاستیک مجوز انجام جراحی بینی را دارند اما حدود 7هزار نفر پزشک عمل جراحی بینی را انجام می‌دهند! بسیاری از متخصصان بر این باورند که جراحی بینی به‌دلیل ارتباط مستقیم با سیستم تنفسی فرد، عمل بسیار حساسی است و باید حتما توسط متخصصان گوش و حلق و بینی که دوره‌های جراحی پلاستیک و زیبایی را نیز طی کرده‌اند انجام شود تا ریسک عوارض منفی آن به حداقل برسد.

این تنها یک روی این سکه است، روی دیگر آن صادق نبودن برخی پزشکان با بیمارشان است که صرفا با داشتن اهداف مادی و سوءاستفاده از عدم‌آگاهی بیمار چند عمل فرضی دیگر را نیز در آن ادغام می‌کنند تا هزینه بیشتری دریافت کنند، به برخی از متقاضیانی که صرفا برای جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند، گفته می‌شود که بینی شما انحراف نیز دارد و هزینه درمان انحراف تیغه بینی جداگانه دریافت می‌شود.
تقاضای بیش از حد جراحی بینی در ایران، افراد غیرمتخصص و حتی پزشکان عمومی را هم وارد این عرصه کرده است. نه‌تنها در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها، بلکه در مطب‌ها و در شرایط غیراستاندارد هم این نوع عمل‌ها انجام می‌شود و حتی برخی پزشکان عمومی هم عمل جراحی زیبایی بینی را در ایران انجام می‌دهند که در موارد زیادی بیماران حتی نفس کشیدن عادی را هم از دست می‌دهند.

گرچه پزشکان و جراحان مختلف هزینه‌های متفاوتی برای عمل جراحی بینی مطالبه می‌کنند و این کار تعرفه مشخصی ندارد، اما عمل جراحی بینی کاری است که تلفیقی از دانش، تجربه و هنر محسوب می‌شود به همین علت پزشکان حاذق‌تر هزینه‌های بالاتری مطالبه می‌کنند، با این حال متوسط هزینه این نوع عمل‌ در ایران از کشورهای اروپایی و آمریکا پایین‌تر است. به همین علت نه‌تنها ایرانیان مقیم خارج بلکه بسیاری از اتباع این کشورها نیز برای عمل جراحی بینی به ایران می‌آیند. براساس آمارهای سازمان نظام پزشکی در سال، 3 تا 4 مورد جراحی زیبایی منجر به فوت می‌شودکه این جراحی‌ها توسط جراحان غیرپلاستیک صورت می‌گیرد.

90‌درصد پرونده‌های جراحی زیبایی مربوط به جراحان غیرپلاستیک است. براساس مدارک موجود در 6‌سال اخیر بیش از 200‌پرونده درباره شکایت افراد از پزشکان جراح پلاستیک در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که بیشتر این شکایت‌ها به جراحی‌های چاقی، لاغری و افزایش قد مربوط می‌شود. جراحی‌های زیبایی دو نوع عوارض زودرس و دیررس دارد که عوارض زودرس، همان فوت در اتاق عمل بوده و عوارض دیررس آن، عفونت جای عمل، آمبولی ریه و سوراخ شدن پرده بینی است.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران دراین خصوص می‌گوید: علت اینکه آمار دقیقی از قربانیان عمل زیبایی وجود ندارد این است که در جراحی‌های پلاستیک، بیمار را به اسم دیگری به اتاق عمل می‌برند؛ به‌طوری که متقاضی عمل لیپوساکشن (برداشتن چربی‌های زائد) به اسم عمل ریه پذیرفته می‌شود. وی می‌افزاید: روزانه بین 30 تا 50‌نفر برای انجام چنین عملی به کلینیک‌ها و مطب‌ها مراجعه می‌کنند و این امر باعث شده تا پزشکان به‌دلیل اینکه در سایر رشته‌های پزشکی درآمد چندانی وجود ندارند، برای بالابردن سطح درآمد خود اقدام به انجام چنین عمل‌هایی بکنند.

کد خبر 136729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز