چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: پس از گذشت 3 سال تحقیق و بررسی برای راه‌اندازی بورس نفت، قرار بود دیروز با عرضه 35 هزار تن نفت کوره، فعالیت این بورس به‌طور رسمی آغاز ‌شود اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بار دیگر به‌دنبال به توافق نرسیدن خریداران و فروشنده بر سر قیمت؛ تحقق این رؤیا به روزهای آینده موکول شد.

بورس نفت

به گزارش همشهری، در نخستین گام برای تشکیل عملی بورس نفت ایران، دیروز 35 هزار تن نفت کوره در تالار کیش بورس کالا عرضه شد که به‌دلیل نبود توافق بر سر قیمت معامله‌ای صورت نگرفت. در جریان عرضه دیروز. فروشنده برای محصول نفت کوره 623 دلار و 35 سنت قیمت پایه اعلام کرد، اما متناسب با تقاضای خریدار قیمت را پایین نیاورد.در ادامه، خریدار که تمام 35 هزار تن را درخواست کرده بود، قیمت مورد نظر خود را از 610 دلار برای هر تن آغاز کرد و تا 622 دلار و 85 سنت نیز آن‌را افزایش داد اما به‌دلیل پایین‌ نیامدن عرضه‌کننده معامله همین‌جا متوقف شد و نفت کوره عرضه‌ شده طی مبادلات دیروز به فروش نرسید.

پیش از این مسئولان از رفع تمام موانع راه‌اندازی بورس نفت و عرضه این محصول و همچنین رفع تمام مشکلات مربوط به مسائل مالی خبر داده بودند. بر این اساس قرار است این عرضه دوباره در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده صورت گیرد. کارگزاری خبرگان فروشنده و بندر فجیره در امارات متحده عربی بازار هدف نخستین محموله صادراتی بورس نفت ایران بود. براساس اعلام مسئولان سازمان بورس و شرکت ملی نفت ایران نفت خام نیز تا پایان ماه جاری عرضه خواهد شد تا زنجیره راه‌اندازی بورس نفت کامل شود.

در پی این رویداد یک فعال بورس کالا گفت: به‌دلیل انجام خوب معاملات محصولات نفتی در تالار صادراتی بورس کالا در کیش، عجله‌ای برای افتتاح بورس نفت وجود ندارد. حسین دیده‌ور در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: فکر می‌کنم تا زمانی ‌که معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود، بورس نفت تشکیل نخواهد شد.رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری فولاد مبنا ادامه داد: با توجه به آمادگی کامل بورس کالا در کیش برای انجام معاملات نفت و مشتقات آن و به‌دلیل سابقه و وجود سازو‌کارهای آماده، راه‌اندازی بورس نفت به تعویق افتاده است.

عضو سابق هیأت‌مدیره بورس کالا با تاکید بر آنکه قرار است بورس نفت به‌طور مستقل و به‌صورت بین‌المللی عمل کند، یادآور شد: از ابتدای طرح راه‌اندازی بورس نفت، برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای استقلال این بورس در عملکرد با توجه به نیاز آن به نوع خاص قرار‌دادها بود که هنوز محقق نشده است.

کد خبر 136732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز