پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین:ا شیوع گونه خاصی از باکتری ای کولای که مرکز آن در شهر شمالی آلمان، هامبورگ بوده است، تا به حال بیش از 1500 نفر را در هشت کشور اروپایی را دچار کرده است، و به منازعه بین کشورها در مورد منشا این آلودگی منجر شده است.

cucumber 2

به گزارش رویترز سازمان مسئول کنترل بیماری در آلمان، انستیتو روبرت کخ (RKI) روز چهارشنبه اعلام کرد که 365 مورد جدید عفونت با ای کولای، که یک چهارم آنها دچار سندروم همولیتیک یورمیک (HUS)، یک عارضه وخیم نوعی از ای کولای تولید کننده سم شیگا (STEC)، شده‌اند، گزارش شده است.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند سه مورد از عفونت با این باکتری، نیز از آمریکا گزارش شده است، و می‌افزایند اغلب گزارش‌ها در مورد عفونت‌ها در بیرون آلمان شامل آلمانی‌ها یا افرادی بوده است که اخیرا به این کشور مسافرت کرده بودند.

ارقام RKI با اظهارات کمیسیونر بهداشت اتحادیه اروپا، جان دالی، متناقض است که گفته بود ظاهرا شمار موارد جدید رو به کاهش است.

مقامات آلمانی در ابتدا خیارهای وارداتی از اسپانیا را به عنوان منشا احتمالی عفونت شناسایی کردند.

اما آنها روز سه‌شنبه پذیرفتند که آزمایش‌های بیشتر بر روی خیارها نشان داد، که گرچه آنها آلوده هستند، اما حاوی گونه باکتری خطرناکی که مسئول شیوع مرگبار اخیر است، نیستند.

اسپانیا روز چهارشنبه در واکنش به این پذیرش گفت، اقدامات قانونی علیه مقامات آلمانی که در مورد کیفیت محصولات این کشور تردید ایجاد کرده‌اند، در نظر دارد.

پل هانتر، استاد حفاظت بهداشت در دانشگاه ایست انگلیا در بریتانیا می‌گوید از یافته آلمانی‌ها در این باره که خیارها مسئول شیوع عفونت نیستند، شگفت‌زده نشده است.

او گفت: "خیار به طور معمول در شیوع‌های مسمومیت‌‌های غذایی دخیل نیست. پاک کردن خیار بسیار ساده است و احتمال اینکه باکتری‌ها بتوانند جایی برای پنهان شدن روی خیار پیدا کنند، کم است."

او افزود: "از طرف دیگر، سالادها یک علت رایج شیوع عوامل عفونی منتقل‌شونده از راه غذا، از جمله STEC، مانند شیوع اخیر، و باکتری سالمونلا است. شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف سالاد هم در اروپا و هم در آمریکا بسیار رایج است."

کد خبر 136764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز