همشهری آنلاین: دانشمندان پنج‌شنبه 2 ژوئن عامل بدترین شیوع مسمومیت غذایی ثبت شده در اروپا را یک گونه "ابرسمی" باکتری "ای کولای" دانستند که ممکن است نوعی جدید از این باکتری باشد.

tomatos

به گزارش آسوشیتدپرس با اینکه توجه‌ها به گوجه، خیار و کاهوی خام به عنوان منشاء آلودگی با این باکتری متمرکز شده است، پژوهشگران هنوز نتوانسته‌اند غذای مسئول ایجاد این بیماری ترسناک را پیدا کنند که تا به حال دست کم 18 نفر را کشته، باعث بیماری بیش از 1600 نفر شده است، و به دست کم 10 کشور اروپایی گسترش یافته است.

شمار نگران‌کننده‌ای از بیماران- بالای 500 نفر- عارضه‌ای کلیوی پیدا کرده‌اند که ممکن است مرگبار باشد.

بر اساس اعلام لابراتوآر BGI واقع در شنزن در چین، دانشمندان چینی و آلمانی DNA این گونه باکتری ای کولی (E. coli) را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، و مشخص کرده‌اند که این شیوع بیماری ناشی از گونه "به کلی جدید و ابرسمی" از باکتری است که حاوی چندین ایجادکننده مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها است. این بیانیه می‌گوید به نظر می‌رسد این گونه جدید حاصل ترکیب دو گونه باکتری ای کولای باشد."

هیلدا کروس، کارشناس ایمنی غذایی در سازمان جهانی بهداشت گفت: "این گونه منحصر به فرد پیش از شیوع اخیر، از بیماران جدا نشده بود." به گفته این گونه جدید دارای خواصی است که آن باعث تشدید بیماری‌زایی و تولید سم بوسیله آن" نسبت به بسیار از گونه‌های باکتری ای کولای می‌شود که به طور طبیعی در روده‌ها زندگی می‌کنند.

در مقابل دکتر رابرات تاکس، کارشناس بیماری‌های با منشا غذایی، در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا ‌(CDC) این موضوع را که این گونه باکتری کامل جدید است، مورد تردید قرار می‌دهد و می‌گوید این گونه پیش از این باعث یک مورد بیماری منفرد در دهه 1990 در کره شده بود. او گفت شاخص‌های ژنتیکی به دست آمده از این دو نمونه ممکن است اندکی متفاوت باشند، اما این تفاوت آنقدر زیاد نیست که بتوان گونه شایع‌شده در اروپا را کاملا جدید خواند.

تاکس گفت: "به نظر می‌رسد این گونه باکتری گرچه برای مدتی در محیط وجود داشته است، تا پییش از این به صورت یک مشکل عمده بهداشت عمومی جلب نظر نکرده بود."

از طرف دیگر روسیه ممنوعیت ورود سبزیجات از از اسپانیا و آلمان را به همه اتحادیه اروپا گسترش داد تا مانع از انتشار این همه‌گیری به سمت شرق شود؛ این اقدام واکنش فوری اتحادیه اروپا را باعث شد که این ممنوعیت را غیرمتناسب خواند و کشاورزان ایتالیا آن را "بیهوده" نامیدند. تا به حال در روسیه عفونت یا مرگی ناشی از باکتری ای کولای گزارش نشده است.

برخی از دانشمندان حدس می‌زنند که این باکتری مرگبار ای کولای در کودی که برای تقویت سبزیجات استفاده شده، موجود بوده است.

کروس گفت تحول یافتن و تبادل ژنی در باکتری‌ها ناشایع نیست. او گفت مشکل است توضیح داد که این گونه باکتری از کجا منشا گرفته است، اما باکتری‌های انسانی و حیوانی به راحتی به تبادل ژنی می‌پردازند.

موارد قبلی شیوع ای کولای عمدتا سالمندان و کودکان را مبتلا می‌کرد، اما این گونه جدید به نحوی غیرمتناسب افراد بزرگسال به خصوص زنان را گرفتار می‌کند.

تقریبا همه افرادی که بیمار شده‌اند یا در آلمان زندگی می‌کنند یا اخیرا به آلمان سفر کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند افراد برای پیشگیری از بیماری‌های منتقل‌شونده از راه غذا دست‌های‌شان را بشویند، گوشت خام را از سایر غذاها جدا نگهدارند، غذای‌شان را به طور کامل بپزند، و سبزی‌ها و میوه‌ها را به خصوص اگر به صورت خام خورده می‌شوند، بشویند. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند در صورت امکان میوه‌های و سبزی‌های خام را پیش از خوردن پوست بکنند.

شیوع اخیر باکتری ای‌کولای در اروپا سومین شیوع بزرگ عفونت با این باکتری در تاریخ معاصر جهان است، و ممکن است مرگبارترین آنها شود. در شیوع این باکتری در سال 1996 در ژاپن 12 نفر مردند و گزارش شد که بیش از 9000 نفر بیمار شدند، و در شیوع سال 2000 در کانادا هفت نفر جان خود را از دست دادند.

کد خبر 136781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز