چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، از تشدید اقدامات پیشگیرانه در فرودگاهها به منظور کنترل و جلوگیری از بیماری "ای کولای" در کشور خبر داد.

میوه و سبزی

دکتر حسین معصومی اصل در گفتگو با مهر اظهارداشت: با توجه به اینکه واردات صیفی جات و سبزیجات از اروپا نداریم، از این بابت خیلی نگران نیستیم اما اقدامات پیشگرانه خود را از دو هفته قبل در مبادی ورودی فرودگاه های کشور آغاز کرده‌ایم.

 وی با تاکید بر اینکه مسافران ورودی از اروپا به ویژه از کشور آلمان را مورد نظر داریم، افزود: مسافران ورودی توسط ماموران بهداشتی مورد پرسش قرار گرفته و موارد مشکوک برای نمونه برداری و تشخیص بیماری تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

 معصومی اصل با اشاره به بروز اسهال خونی در بیماران مبتلا به ای کولای، گفت: باکتری این نوع از بیماری بدخیم است که اگر فرد مبتلا تحت درمان قرار نگیرد، منجر به مرگ او می‌شود.

 رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت همچنین به سندرم "همولتیک اورمیک" اشاره کرد و افزود: این سندرم منجر به کم خونی و نارسایی حاد کلیه شده و در نهایت مرگ بیمار را رقم می‌زند.

 وی با اعلام اینکه تا کنون هیچ موردی از این بیماری در مسافران ورودی از اروپا مشاهده نشده است، اظهارداشت: راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق صیفی جات و سبزیجات آلوده به باکتری این بیماری است که خوشبختانه ما واردات این محصولات را از اروپا نداریم.

 رسانه‌های آلمان گزارش داده اند که شمار قربانیان باکتری مهلک ای کولای به 22 تن رسیده است. آلمان منبع شیوع باکتری ای کولای است که 12 کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

 "ای کولای" یک باکتری معمولی است و خطری ندارد اما برخی از انواع آن می‌‌تواند خطرناک باشد. باکتری یافت شده در مبتلایان آلمانی، از نوعی است که می‌تواند به بیماری "اچ ‌یو سی" منجر شود. نوعی بیماری که ضمن آلوده کردن خون، به کلیه‌ها نیز آسیب می‌رساند و در شرایط وخیم تر بر دستگاه عصبی فرد مبتلا نیز تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به مرگ منجر شود.

کد خبر 137154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز