گروه اقتصادی - رضا کربلایی: نرخ ارزهای معتبر به‌ویژه دلار آمریکا یک‌شبه از سوی بانک مرکزی افزایش چشمگیری یافت، این درحالی است ‌که پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به صراحت از افزایش ارزش پول ملی و جلوگیری از نوسان شدید قیمت دلار سخن گفته بود و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی هم وعده داده بود اگر نرخ دلار از 1200 تومان بالاتر رود، سکوت نخواهد کرد و سیاست بمباران دلار را برای برچیدن بساط سفته‌بازان به‌اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش همشهری، صبح دیروز وقتی مردم نیازمند ارز و فعالان اقتصادی به بانک‌ها و صرافی‌ها مراجعه کردند با 2 خبر شوک‌آور مواجه شدند، بانک‌ها در تابلوی ارزی خود نرخ ارز را نسبت به روز قبل افزایش داده بودند و صراف‌ها هم نوشته بودند: ارز مسافرتی نداریم، لطفا سؤال نفرمایید! همه می‌پرسیدند یک شبه چه اتفاقی افتاده است؟ پرسش مهم‌تر اینکه آیا اقدام بانک مرکزی برای بالابردن ارزش ارزهای معتبر خارجی به واقعیت دونرخی شدن نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد پایان خواهد داد یا سفته‌بازان و دلالان که همواره دست بانک مرکزی را زودتر می‌خوانند، نبرد ارزی را به نفع خویش مغلوبه خواهند کرد؟

به گزارش همشهری، برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش اعلام نشده نرخ ارز به‌ویژه دلار آمریکا این شائبه را تقویت می‌کند که شاید بانک مرکزی به فرمان دولت برخلاف وعده پیشین رئیس آن ، مصمم شده تا افزون بر کاهش فاصله نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد، دست‌کم نقدینگی خارج شده از بانک‌ها را جمع کند و البته درآمدی هم برای دولت دست و پا کند. این اقدام بانک مرکزی در شرایطی صورت گرفته که هیچ‌یک از مسئولان بانک مرکزی توضیحی درباره واقعیت‌های افزایش یکباره نرخ ارز اعلام نکردند و تلاش خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با کمال سید علی معاون ارزی بانک مرکزی هم بی‌نتیجه ماند.

چند روز پیش بانک مرکزی برای کاهش عطش دلار در بازار اقدام به محدود کردن عرضه ارز مسافرتی در بازار کرد اما این اقدام بیش از آنکه باعث کاهش فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی شود، سفته بازی را تشدید و نیازمندان واقعی ارز را با خسارت زیاد مواجه کرد چراکه برای تامین ارز خود به ناچار راهی صرافی‌ها شدند اما آنها هم یا ارزی برای عرضه نداشتند و یا از پشت پرده خبر داشتند و ارزهای در اختیار را عرضه نمی‌کردند و در این میان سفته‌بازان و دلال‌ها کسب و کارشان رونق گرفت و اعلام کردند: دلار به میزان زیاد دارند و هرکس دلار و سایر ارزها را بخواهد با نرخ جدید حاضر به فروش هستند.

براساس این گزارش ناکامی بانک مرکزی برای قانع کردن اعضای عمدتا دولتی و بانفوذ شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها به امید ماندگاری نقدینگی در شبکه بانکی از یک سو و اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر خرید و فروش سکه طلا از سوی دیگر به صراف‌ها و سفته‌بازان ارز علامت داد که شوک ارزی در راه است. پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی در این خصوص با اشاره به اینکه در بعضی از مواقع متوجه می‌شویم که قیمت‌ها در بازار ارز به‌صورت کاذب در حال افزایش است، گفته بود: بر همین اساس تصمیم می‌گیریم که میزان تزریق دلار مورد نیاز را بیشتر و سریع‌تر کنیم تا بازار به وضعیت عادی باز گردد.
انتظار برخی کارشناسان این است که سیاست جدید و روش شوک‌درمانی بانک مرکزی برای افزایش اعلام نشده و یکباره نرخ ارز بتواند خط پایانی بر فعالیت‌های سفته‌بازی باشد اما اینکه آیا امید کارشناسان جواب می‌دهد یا نه در پرده ابهام قرار داد. جدول داخل متن نوسان نرخ ارز را در 2 روز گذشته به ریال نشان می‌دهد.

جدول قیمت ارز

کد خبر 137174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز