کاملیا مافی: این روزها کافی است چرخی در اخبار حوزه سلامت بزنید تا با حجم زیادی از آمارها و گزارش‌ها درباره افزایش بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، انواع سرطان یا حتی اضافه وزن و چاقی روبه‌رو شوید.

تغذیه

بیماری‌هایی که به گفته پزشکان و متخصصان در پی عادت‌های نادرست غذایی، کم شدن تحرک و استعمال دخانیات هر روزه اشخاص بیشتری را مبتلا می‌کند.

تحقیقات پزشکی انجام شده در سراسر دنیا، این واقعیت را به اثبات رسانده است که تغذیه صحیح نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و طول عمر انسان دارد.

گزارش‌ها و آمارهایی که دراین گزارش از نظر می‌گذرانید برخی از عادت‌های غذایی در گوشه و کنار کشور و ارتباط آن با شیوع برخی بیماری‌ها را به نمایش می‌گذارد.

«استان یزد در زمینه شیوع بیماری دیابت رتبه اول کشور را دارد.» محمد افخمی‌اردکانی، رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان یزد مصرف مداوم شیرینی‌جات، تغییر شیوه زندگی، کم‌تحرکی، چاقی، افزایش چربی‌خون و فشار خون بالا را از عوامل ابتلا به این بیماری بیان کرده است.

هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان در سراسر کشور به دلیل مصرف غذا های فست فود دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.«مصرف پنیر و مواد لبنی محلی و سنتی در استان ایلام موجب تب مالت می‌شود.»

دکتر خالد خداویردی، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اعلام این خبر می‌گوید که مصرف پنیر محلی و مواد لبنی سنتی و غیرپاستوریزه تهیه شده از سوی دامداران از عوامل اصلی شیوع و گسترش این بیماری خصوصا در شهرستان آبدانان است.

«بسیاری از ساکنان استان‌های غرب کشور به‌دلیل مصرف زیاد گوشت قرمز دچار بیماری‌های قلبی- عروقی و نقرس هستند.» علی‌اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه عادت‌های غلط غذایی در منطقه کرمانشاه زیاد به چشم می‌خورد، می‌گوید: «دنده کباب که از غذاهای مورد علاقه مردم استان‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود، سرشار از چربی‌های نامطلوب است.» «آمار سرطان معده در استان خوزستان بالاست.»

سیدسعید سیدیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، عادت‌های غذایی نادرست و مصرف زیاد مواد غذایی کنسرو شده را به‌عنوان دلیل اصلی افزایش این بیماری در خوزستان اعلام کرده است.

«استان گلستان قطب سرطان مری در جهان است.» شهریار سمنانی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان با بیان اینکه از هر 4هزار نفر ساکن در استان، یک نفر به سرطان مری مبتلاست، اضافه می‌کند تحقیقات نشان داده است که از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان مری در استان گلستان، عادت به نوشیدن چای داغی است که بخار از آن بلند می‌شود.

«شایع‌ترین بیماری در استان چهارمحال و بختیاری فشارخون بالاست.» گفته می‌شود رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف زیاد غذاهای چرب و پرنمک، کاهش تحرک و عوامل‌ ژنتیک ‌از جمله مهم‌ترین عوامل ایجادکننده فشارخون بالا در ساکنان این استان است.

«بیماری فاویسم در مناطق شمالی کشور شیوع بیشتری دارد.» دکتر علی داوودی، مدیرکل پایگاه انتقال خون استان گیلان، با بیان این مطلب تأکید می‌کند: مصرف باقلا که در منطقه شایع است برای بیماران فاویسمی خطرناک است، زیرا خوردن حتی یک دانه باقلا باعث کم خونی شدید این اشخاص می‌شود. به گفته این پزشک، پیک بروز این بیماری در گیلان از 15فروردین تا 15 خرداد به‌دلیل فراوانی باقلای محلی مشاهده می‌شود.

«53درصد مازنی‌ها اضافه وزن دارند.» حسن مکرمی، مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌افزاید: «نان‌هایی که با آرد سفید تولید می‌شوند، از نظر ارزش غذایی غنی نیستند و مصرف مداوم آنها بروز بیماری‌های گوارشی، چاقی، قندخون و دیابت را در این استان افزایش داده است.»

38درصد از مرگ‌و‌میرها در کشور ما به‌دلیل بیماری‌های قلبی‌- عروقی است.
30دقیقه فعالیت بدنی ( 3نوبت در هفته) در پیشگیری از بیماری قلبی مؤثر است.
167نفر از هر 100هزار بیمار قلبی- عروقی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.
305بیمار فاویسمی سال گذشته در بیمارستان‌های استان گیلان بستری شدند.
20درصد افراد بالای 30 سال در یزد دیابت دارند.

کد خبر 137243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز