دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸ شهر رشت در استان گیلان است.

اردشیر مجرد تاکستانی

او بعد از پایان تحصیلات ابتدایی با توجه به گرایش های درونی و استعداد و توانایی ذاتی اش، راه هنر را در پیش می گیرد و به هنرستان هنرهای تجسمی می رود.

او نگارگری را گرچه نزد ناصر استاد محمود ، معیری عباس مقیمی ، ابوطالب محمد ،محمود فرشچیان و...آموخته ،اما استاد حقیقی او همانا آثار و میراث نگارگری استادان قدیم این هنر متعالی بوده است.

اردشیر مجرد تاکستانی با اشتیاق فراوان آموختن و با میل باطنی پرداختن به تحقیق ،از این گنجینه غنی بهره های فراوان برده و از آن بسیار آموخته است.

حاصل همین آموختن ها و پرداختن ها بوده که اردشیر مجرد تاکستانی را از تمامی هم نسلان خویش در زمینه هنر نگارگری جدا کرده و از او هنرمندی محقق و پژوهنده ای ارزنده در زمینه هنر عمیق و ریشه دار نگارگری و تذهیب و تشعیر ایرانی ساخته است.

حاصل پژوهش های این نگارگر و محقق در این زمینه ها در طول سالیان گذشته به صورت آثار آموزشی و پژوهشی فرصت انتشار یافته اند که "شیوه تذهیب" یکی از این آثار است.

اردشیر مجرد تاکستانی که یکی از شاگردان استاد محمود فرشچیان بود در اعتلای مینیاتور نقش مهمی داشته است . به طور کلی شاگردان فرشچیان خودرا مکلف و ملزم به تصویر گری محض ادبیات ـ اعم از شعرو نثر ـ نساخته و به این هنر ، با مفهومی جدای از رابطه درون مایه ای سنتی و عرفی اش با شعر و ادب نگریسته اند.

موضوع تک کاری های مجرد تاکستانی شبیه به انسانهای دردمند و حزن انگیز و اندوهبار و مصیبت ومعصیت زده نقاشان اکسپرسیونیست است.

تاکستانی در حوزه آموزش و تدریس سابقه طولانی دارد و نمایشگاه های متعددی از آثار نگارگری اش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.

دریافت جوایز هنری و داوری تعدادی از بی ینال ها و نمایشگاه های نگارگری از جمله موارد دیگری هستند که در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند به چشم می خورند.

کد خبر 137425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز