همشهری‌آنلاین: شهردار تهران گفت: اگر وضعیت ورزش را امروز با پنج سال گذشته مقایسه کنیم کارنامه شهرداری در حوزه اوقات فراغت با تاکید بر ورزش کارنامه قابل قبولی است.

به گزارش ایسنا محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه فعالیت‌های تفریحی ورزشی پنج میلیون نفری محلات شهر تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی موضوع ورزش بسیار جدی است، کسی که نانی برای سیر شدن ندارد نمی‌تواند ورزش هم کند در حالی که باید با تولید ثروت در حوزه ورزش منتظر اتفاقات خوب در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به تعبیر امام علی(ع) که  هر کس در هر کجا باشد باید قدر و منزلت خود را بداند افزود: افرادی که در حوزه ورزش کار می‌کنند باید ارزش کار خود را بدانند.

شهردار تهران با اشاره به همزمانی اوقات فراغت تابستانی با سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان و به لزوم رعایت تفکر مسجدی در امور ورزش و فراغت تاکید و خاطرنشان کرد: همه حرکت‌ها باید با حرکت مسجدی پیش برود، اگر از این تفکر فاصله بگیریم با مشکلاتی منفعل‌کننده روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه برخلاف عقیده برخی افراد که می‌گویند همه فعالیت‌ها باید به مسجد برده شوند، گفت: ما معتقدیم شان مسجد اجازه نمی‌دهد هر فعالیتی در آن انجام شود. افرادی هم که می‌گویند این جشن‌ها را باید جمع کرد می‌خواهند که اینها زیرزمینی شوند، زیرا اگر اجازه تخلیه به جوانها ندهیم آثار سوئی را بر عمر جوان می‌گذارد و این درحالیست که باید تلاش کنیم جشن به گونه‌ای برگزار شود که شادابی و نشاط را به جامعه منتقل کند.

شهردار تهران در ادامه سخنانش بر خانواده‌محور بودن فعالیت‌های شهرداری در حوزه ورزش تاکید و تصریح کرد: رعایت مسائل اخلاقی و فرهنگی و اسلامی اساس خانواده ‌محوری فعالیت‌های شهرداری در حوزه ورزش است.

وی با اشاره به سخن امام (ره) در مورد نقش و تاثیر گذاری زنان در جامعه، بیان کرد:50 درصد جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، لذا نباید آنها را در خانه نگه داشت تا مردان به ورزش و تفریح خود رسیدگی کنند، چرا که ورزش باید هم برای مردان و هم برای زنان باشد.

قالیباف ادامه داد: هنگامی که پارک بانوان را ساختیم دنبال تفکیک جنسیتی نبودیم بلکه این کار را با کمک فرهنگ دینی به انجام رساندیم و در حالی که این مجموعه‌ها با انتقاد برخی افراد و با نگاه‌های فمنیستی روبرو شد، امروزه زنان متدین برای استفاده از پارک‌های بانوان وقت می‌گذارند.

وی با بیان اینکه مجموعه شهربانو دربوستان ولایت را در نهم تیرماه مصادف با 27 رجب تحویل بانوان می‌دهیم افزود: مهمترین موضوع در این مجموعه پیگیری بحث سبک زندگی است، چرا که باید در مبارزه با تهاجم فرهنگی به سبک زندگی توجه کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروزه ورزش در سطح شهر به لحاظ کمی گسترش‌ خوبی پیدا کرده این در حالست که باید بر کیفی‌سازی و اصلاح رویکردها و دقت در کار نیز توجه شود.

ایازی ـ معاون امور فرهنگی و اجرایی شهرداری تهران ـ نیز در این مراسم با ارائه گزارش‌هایی از برنامه‌ جشنواره اوقات فراغت ، این جشنواره را دین‌باوری، اخلاق‌مداری، خانواده‌محوری عنوان کرد وگفت: در تابستان روزانه بالغ بر 100 برنامه در شهر تهران ، 220 جشن در هر هفته و 374 سامانه نشاط محله‌ای برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های جشنواره اوقات فراغت گفت: برنامه ویژه‌ای با عنوان شوق انتظار و نیز جشنواره آذین‌بندی محلات با برقراری مسابقه بین محله‌ها و برنامه‌ها و جشن‌های مذهبی برای مساجد و مسابقه‌های فرهنگی در حوزه‌های قرآن، عکس، فیلم، سرود، موسیقی در ایام تعطیلات تابستان بین 374 گروه را پیش‌بینی شده است.

ایازی با بیان اینکه جشنواره‌های هنری کوثر با مسابقات خوشنویسی، عکاسی بین بانوان نیز امسال به طور گسترده‌تری اجرا می‌شود همچنین به مسابقات ورزشی اشاره کرد و گفت: این مسابقات در 16هزار و 650 تیم ورزشی مردان در 24 رشته و هشت هزار و 873 تیم ورزشی بانوان در 18 رشته برگزار می‌شود.

سخنگوی شهردار تهران، برنامه خانوادگی کوهپیمایی، 374 برنامه طبیعت‌گردی، یک هزارو222 برنامه تهران‌گردی و752تور ویژه نیایش در ایام ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه های تابستان عنوان وتصریح کرد: برنامه ضیافت رمضان و ویژه‌ برنامه‌های شب‌های شیدایی به مدت 30 شب در بوستان ولایت و جشن جشنواره‌ها به مدت 15 روز در بوستان آزادگان برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار این مطلب که پیروزی و تحول انقلاب اسلامی نتیجه وجود سه عامل مکتب اسلام که برای همه ملتها در همه زمان و مکان‌هاست، رهبری حکیم، مدیر و آینده‌نگرو عالم به زمان که تحول عظیم انقلاب اسلامی به برکت وجود او بود و مردم متدین و انقلابی بوده است.

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری که فرمودند «نتیجه 32 سال صبر، تحولاتی است که در منطقه مصر، تونس، یمن و بحرین رخ داده است و به زودی این پرچم در اروپا هم برافراشته خواهد شد» گفت: نمود این حرکت‌ها در نقاط مختلف در حال شکل‌گیری است.

وی با بیان اینکه مردم امروزه هم در قالب‌ها و همه شئونات ورزش، اوقات فراغت، تبلیغات، اقتصاد، فرهنگ، سیاست فعالیت دارند، گفت: نتیجه این انسجام این است که همصدایی و همبستگی مردم را در مقابل جریان فتنه و جریان انحرافی دیدیم.

این عضو خبرگان رهبری با اعلام اینکه در مساجد و مراکز طرح‌های تازه‌ای را بر اساس محلات شهرداری طراحی و اجرا کرده‌ایم، گفت: به تعداد محلات شهرداری شوراهای ائمه جماعت تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه همه امور را می‌توان دینی نگاه کرد، تاکید کرد: باید همه فعالیت‌هایی که در جامعه وجود دارد را به گونه‌ای ببینیم که برایمان و دیانت ما افزوده شود و نباید تک‌بعدی حرکت کنیم.

وی با اشاره به واجب بودن ورزش برسالمندان از نگاه رهبری، گفت: وقتی ورزش واجب شود باید حوزه دین هم وظایفش را درک کند، لذا مساجد باید در زمینه ورزش با نهادهای این حوزه به ویژه شهرداری همکاری کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی بر اهمیت احیای ورزشهای بومی وتاکید رهبری بر انجام این نوع ورزشها و ضرورت سرمایه‌گذاری در رشته‌های جدید ورزشی و بومی‌سازی برخی ورزشها تاکید و بیان کرد: باید اخلاق اسلامی بین همه ورزشکاران و موازین اسلامی در ورزش بانوان رعایت شود.

وی بر پیگیری ساماندهی برنامه‌های ورزشی توسط سه جریان ائمه جماعت، بسیج، شهرداری تهران با یک برنامه‌ریزی دقیق تاکید کرد و گفت: امیدواریم برنامه ورزش همگانی با همکاری همه دستگاه‌ها از مساجد آغاز شود، به گونه‌ای که صبح هر جمعه بتوان با یک حرکت حساب شده به سمت اهداف تعیین شده در راستای اهداف نظام حرکت کرد.

کد خبر 137576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز