شنبه ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تاریخ‌دان غیرحرفه‌ای باور دارد که آرامگاه زنی را که الهام‌بخش مشهورترین اثر "لئوناردو داوینچی" به نام "مونالیزا" بوده، کشف کرده ‌است.

او با قطعیت اظهار داشته که زن مرموز نقاشی داوینچی در 15 جولای سال 1542 در گذشته و در یک صومعه واقع در فلورانس مرکزی، جایی که آخرین روزهای عمرش را گذرانده، به خاک سپرده شده‌است.

"جوزپه پالانتی" که معلم اقتصاد مدرسه‌ای در فلورانس است، پس ازحدود سه دهه جستجو بالاخره در آرشیو یک کلیسا در فلورانس آگهی ترحیمی یافت که مربوط به همسر "فرانچسکو دل جیوکوندو" بوده و مکان دفن را "سنت ارسلا" در شهر "توسکان" معرفی کرده‌است.

پالانتی می‌گوید: شاید لئوناردو زنی معمولی را انتخاب کرده که مثل خیلی‌های دیگر است.  او نه یک نجیب‌زاده یا شاهزاده بلکه یک زن خانواده بوده است.

این زن که پیش از ازدواج "لیزا جراردینی" نام داشته در ماه می سال 1479 متولد شده‌است.

گفته می‌شود که دومین همسر "دل جیوکندو" تاجر ثروتمند ابریشم بوده و از وی صاحب پنج فرزند شده‌است. او را به این دلیل به نقاشی داوینچی مرتبط می‌دانند که "جورجیو واساری" هنرمند و زندگینامه‌نویس قرن 16 میلادی نوشته که لئوناردو، پرتره زن "دل جیوکندو" را نقاشی کرده‌است.

ضمناً دل جیوکندو همسایه و دوست پدر نقاش "پیرو داوینچی" نیز بوده‌است.

پالانتینی می‌گوید: من ادعایی نمی‌کنم، تاریخ‌دان هنری نیستم اما باور اینکه واساری دروغ گفته باشد سخت است.

به گفته وی دختر لیزا در صومعه سنت ارسلا زندگی می‌کرده و بر طبق وصیت دل جیوکندو، لیزا پس از مرگ همسر باید به دخترش می‌پیوسته و کنار او زندگی می‌کرده‌است.

پالانتی می‌گوید که او هنوز به دنبال محل دفن لیزا نگشته‌است و می‌افزاید: شاید بعداً این کار را بکنم.

کد خبر 13793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز