به منظور ارج نهادن به مقام والای قضا و قضاوت و تکریم از مقام شهید مظلوم، آیت‏الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، نخستین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، هفته اول تیرماه، به‌عنوان هفته قوه‌قضاییه تعیین شده است.

حضرت علی(ع) در فرمان خود به مالک اشتر می‌فرماید: «داوران قضا را باید از نخبگان دانشمندان اسلام که به‌زینت علم و فضیلت اخلاق تا حد نهایی آراسته باشند، انتخاب کنی. در ملت مصر بنگر، آنکه از همه پرهیزگارتر و داناتر است، به‌نام قاضی برگزین. قاضی باید دانشمند و باتقوی باشد، آنچنان عالم که تمام مسائل فقه و آیات قرآن را با اندک توجه به‌خاطر آورد و آنچنان پرهیزگار که زر را با خاکستر برابر داند. اکنون که دولت ما دست دورباش بر سینه اراذل و نانجیبان زد و از عظمت و غرورشان به‌حضیض تیره بختی فرو کشانید، نکند که بار دیگر چنگ توسل به دامن عدالت زنند و قضات را به‌وعده یا وعید، از احقاق حق منحرف سازند».

1136 میلادی: آغاز ساخت کلیسای نوتردام

کار ساختمانی یکی از تاریخی‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای جهان در پاریس و پایتخت فرانسه در 22 ژوئن سال 1136 میلادی آغاز شد و این کلیسا که امروز شهرت بین‌المللی دارد نوتردام نام دارد که به آن کلیسای نوتردام دوپاری نیز می‌گویند. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگ‌ترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزرگ‌تر از آن وجود دارد، اما اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک است. برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده‌اند. هر سال ۱۳میلیون نفر از این کلیسا بازدید می‌کنند.

1636 میلادی: کناره‌گیری ژاپن از تمدن جهانی

در 22 ژوئن سال 1636 میلادی با صدور فرمان شوگون توکوگاوا لمیتسو، ژاپن برای مدت بیش از 2قرن از دنیا کناره گرفت. شوگون فئودال و جنگ‌سالار قدرتمند، خروج ژاپنی‌ها از کشور و ساخت کشتی را ممنوع اعلام کرد. او که بیم داشت اروپایی‌ها به‌طور مسلحانه وارد ژاپن شوند یا اینکه مردم را به شورش‌های محلی تحریک کنند و قدرتش به خطر بیفتد، تصمیم گرفت با اجرای مقررات بسیار سختی درهای کشور را به روی خارجیان ببندد. هنگامی که شوگون تصمیم گرفت ورود و خروج به ژاپن را ممنوع کند، کاتولیک‌های ایالت ناکازاکی دست به شورش زدند. شوگون موفق شد به کمک هلندی‌ها این شورش را به شکل بی‌رحمانه‌ای سرکوب کند. وی سپس تمام خارجی‌ها را از ژاپن اخراج کرد و فقط به چند نفر هلندی اجازه داد که در بنادر ژاپن باقی بمانند. به این ترتیب به‌دستور شوگون توکوگاوا لمیتسو، ژاپن درهای دنیا را برای مدت بیش از 2قرن به روی خود بست.

1941 میلادی: آغاز عملیات بارباروسا

پیش از تهاجم به شوروی، گودریان دوباره ترفیع درجه یافت و به مقام سپهبدی و فرماندهی ارتش دوم زرهی ورماخت رسید. در نخستین مرحله از تهاجم به روسیه در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱میلادی گودریان تحت امر گروه ارتش‌های مرکز زیر نظر ارتشبد فن‌بوک در عملیات بارباروسا، درتهاجم آلمان به اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد. ارتش گروه مرکز با پیش‌قراولی سپاه سوم و دوم زرهی در حالی‌که 4 ارتش شوروی را در مقابل خود داشتند از قلمرو لهستان تحت اشغال ارتش سرخ گذشتند و به طرف شهرهای بیالیستوک، مرکز اتصال راه‌آهن و مینسک پایتخت روسیه سفید به‌عنوان اهداف کلیدی 2 گروه زرهی، به حرکت درآمدند. پس از شکست یگان‌های شوروی، تانک‌های تحت امر سپهبد گودریان به رودخانه نیمان رسیدند و با عبور از رودخانه مذکور بدون اینکه منتظر الحاق واحدهای پیاده بمانند همچنان به پیشروی ادامه دادند و در نهایت موفق شدند سربازان شوروی را در بیالیستوک به محاصره درآورند.

کد خبر 138213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز