سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: در این مبحث،‌ به تفاوت میان زرده و سفیده تخم‌مرغ از لحاظ میزان کلسترول، چربی، ‌پروتئین،‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی پرداخته‌ایم.

آیا سفیده تخم‌مرغ سالم‌تر از زرده آن است؟

از لحاظ کلسترول

یک زرده تخم‌مرغ دارای 210 میلی‌گرم کلسترول است که براساس یک رژیم غذایی 2000 کالری، 70 درصد از نیاز روزانه به کلسترول را برطرف می‌کند درحالی که سفیده تخم‌مرغ فاقد کلسترول است.

بنا بر توصیه انجمن قلب آمریکا، مصرف بیش از 300 میلی‌گرم کلسترول در روز مجاز نیست و این رقم برای افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند به مقدار 200 میلی‌گرم در روز کاهش می‌یابد.

از لحاظ چربی

یک زرده تخم‌مرغ حاوی 1.6 چربی اشباع شده و 2.7 چربی اشباع نشده است و سفیده تخم‌مرغ فاقد چربی است.

اگر برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، مصرف چربی‌های اشباع شده را محدود کرده‌اید چربی‌های اشباع نشده تاثیر مفیدی برکلسترول خون دارند و در این برنامه غذایی نقش بسزایی دارند.[نکته بهداشتی روز: چربی‌های اشباع‌شده در برابر چربی‌های اشباع‌ ‌نشده]

از لحاظ پروتئین

زرده و سفیده تخم‌مرغ هر دو حاوی مقداری پروتئین هستند. مقدار پروتین موجود در هر سفیده تخم‌مرغ 4 گرم و در هر زرده 2.7 گرم است.

برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند تخم‌مرغ از منابع اصلی پروتئین محسوب می‌شود چرا که این افراد در رژیم غذایی‌شان نباید گوشت مصرف کنند.

مصرف پروتئین باعث می‌شود معده دیرتر احساس گرسنگی کند و از پرخوری پیشگیری می‌کند.

از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی

زرده و سفیده تخم‌مرغ هر دو دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی اساسی برای بدن هستند. بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری، یک سفیده تخم‌مرغ 8 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه به ریبوفلاوین را برطرف می‌کند در حالی‌ که یک زرده تخم‌مرغ 5 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A و 14 درصد به ویتامین B12 را برطرف می‌کند.[نکته بهداشتی روز: نیاز به ویتامین B12]

زرده تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین B12 برای گیاه‌خوران محسوب می‌شود چرا که آن‌ها نمی‌توانند این ویتامین را از گوشت دریافت کنند.

www.livestrong.com

کد خبر 138235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز