همشهری آنلاین: صندوق بین‌المللی پول با لحنی بی‌سابقه ضمن انتقاد شدید از ادامه بحران بدهی‌های ملی در اروپا، درباره عواقب شوم این بحران هشدار داد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال، مسئولان و اعضای صندوق بین المللی پول در نشست روز دوشنبه خود با بررسی بحران مالی کنونی اتحادیه اروپا، بشدت درباره ادامه این روند ابراز نگرانی کردند و از امکان گسترش بیش از حد انتطار تبعات سوء این بحران خبر دادند. کارشناسان صندوق درعین حال متذکر شدند تا برطرف شدن این بحران مالی راه درازی در پیش است.

صندوق بین المللی پول در بیانیه روز دوشنبه خود همچنین اعلام کرد هرچند روند رو به رشد اقتصاد در برخی کشورهای اروپایی قابل توجه است ولی بحران مالی سایر اعضا، آینده اقتصادی کشورهای شکوفا را نیز تهدید می کند. این صندوق خواستار اقدامات جدی و سریع اعضای اتحادیه اروپا برای ایجاد فضای امن و اقتصادی پویا در این منطقه شد.

کارشناسان اقتصادی نگرانی صندوق بین المللی پول را به علت شراکت این صندوق با اتحادیه اروپا در حل بحران بدهی منطقه یورو می دانند. این در حالیست که بر اساس پیش بینی های اخیر مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس، منطقه یورو با توجه به بدهی های مالی زیاد ، تا پنج سال آینده ، از هم خواهد پاشید. صندوق بین المللی پول نیز بی کفایتی مسئولان اتحادیه اروپا برای اتخاذ راهکارهای مناسب در جهت رفع بحران مالی را در گسترش این بحران به سرتاسر اروپا و در دید وسیع تر به تمام جهان ، موثر می داند.

جی کارنری سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بدهی یونان ، اقتصاد جهانی را تهدید می کند. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد اتحادیه اروپا در کمک به دولتمردان آتن ، موفق شود. جان لیپسکی کفیل صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد بحران بدهی مالی کشورهایی مانند یونان ، پرتغال و ایرلند در صورت تداوم و آسیب به چرخه پولی اروپا ، می تواند در اقتصاد جهانی نیز ، تاثیر جدی و خطرناکی داشته باشد.

وی تاکید کرد کشورهایی مانند یونان ، ایرلند و پرتغال که از بسته های مالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول استفاده کرده اند ، باید به تعهدات خود عمل و با اتخاذ راهکارهایی مانند برنامه ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه های عمومی هرچند تلخ و دشوار ، به پایان دادن به بحران موجود کمک کنند.

کد خبر 138270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز