چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه شیر و لبنیات در سومین ردیف هرم غذایی، قرار دارد که در رشد و استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و سلامت پوست نقش مهمی دارند.

گروه شیر و لبنیات

سرپرست اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی ، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این گروه شامل موادی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی است که مصرف آن برای افراد بزرگسال سالم، روزانه به میزان 2 تا 3 واحد توصیه می‌شود.

دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به این که زنان باردار و شیرده باید حداقل روزانه 3 واحد از گروه شیر و فرآورده های آن مصرف کنند، گفت: پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین‌های گروه ب و ویتامین آ از جمله مواد مغذی گروه شیر و لبنیات است که مصرف روزانه دو لیوان شیر، نصف پروتئین مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: بهتر است افراد حتی الامکان از شیر پاستوریزه کم چرب 1/5 درصد یا کمتر و همچنین از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنند.

سرپرست اداره بهبود تغذیه جامعه با بیان این که شیر حاوی بعضی از ویتامین‌ها مانند آ، ب12، ب2 ، ب 1 است، افزود:‌ هنگام خرید شیر باید به تاریخ انقضای آن توجه کرده و از در معرض نور قرار دادن شیر خودداری کنند زیرا باعث نابودی ویتامین «ب2» آن و نیز بد طعمی شیر می‌شود.

وی در خصوص مصرف پنیر تازه گفت: پنیر تازه را باید به مدت حداقل 2 ماه در آب نمک نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

همچنین حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنند و حداقل 5 تا 10دقیقه در حال به هم زدن بجوشانند.

دکتر عبداللهی تاکید کرد: شیر و لبنیات حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای سلامت استخوان لازم بوده و بهتر است از شیر و لبنیاتی که با ویتامینD غنی شده‌اند، استفاده کنند، زیرا این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم بسیار مفید است.

www.salamatnews.com

کد خبر 138345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز