از 15 خرداد 1342 امام به مدت 10 ماه در بازداشت و حصر رژیم شاه بودند. در این مدت واکنش‌های گسترده‌ای از سوی شخصیت‌ها و مجامع روحانی نسبت به بازداشت امام و سایر زندانیان سیاسی 15خرداد بروز یافت.

عموم علما و روحانیون شیعه ایران و عراق با صدور اعلامیه‌ها و تلگراف‌هایی، دستگیری امام و دیگر علما و روحانیون و نیز کشتار 15 خرداد را محکوم کردند. در چنین شرایطی امام روز چهارم تیر سال1342 به پادگان عشرت‌آباد منتقل شدند و در این مکان به مدت 40روز ماندند. در این مدت تنی چند از علما و روحانیون، ازجمله برادر بزرگ امام توانستند با ایشان ملاقات کنند. در این دیدار بود که امام در جریان مهاجرت علمای شهرستان‌ها به تهران قرار گرفتند و پس از اطلاع از تعطیلی بازار و دروس حوزه، دستور بازگشایی بازار و شروع دروس را دادند.

1894 میلادی: درگذشت رئیس‌جمهور فرانسه

ماری فرانسوا سعدی کارنو، سیاستمدار و چهارمین رئیس‌جمهور جمهوری سوم فرانسه در 11 اوت 1837 میلادی به‌دنیا آمد و در 1887 به ریاست جمهوری فرانسه رسید. با کنار رفتن ژول گروی از ریاست جمهوری، سعدی کارنو با پشتیبانی ژرژ کلمانسو و گروهی دیگر به این مقام دست یافت. در 24 ژوئن، سعدی کارنو در اوج محبوبیت در ضیافتی عمومی در لیون سخنرانی کرد و با اینکه بیان داشت در اندیشه شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری نیست از سوی یک آنارشیست ایتالیایی به نام سانته جرونیمو کاسریو با خنجر زخمی شد و در 25 ژوئن سال 1894 درگذشت. ترور او موجی از ترس و دلهره را پدید آورد.
پدربزرگ سعدی کارنو به قدری به گلستان علاقه‌مند بوده که نام یکی از فرزندان خود را سعدی گذاشت. این فرزند در کودکی می‌میرد و پس از او برادرش نیکولا لئونار سعدی کارنو متولد می‌شود که نام او را هم سعدی می‌گذارند. رئیس‌جمهور فرانسه برادرزاده نیکولا لئونار سعدی - فیزیکدان برجسته- بود.

1975 میلادی: استقلال موزامبیک

موزامبیک کشوری در جنوب آفریقاست و پایتخت آن ماپوتو نام دارد. سرزمین موزامبیک در اواخر قرن پانزدهم میلادی توسط گروهی از دریانوردان پرتغالی به سرپرستی‌اسکودوگاما کاشف معروف پرتغالی تصرف شد و از آن پس، استعمار آن را آغاز کردند. با توجه به اینکه موزامبیک از غنی‌ترین مناطق آفریقا بود، پرتغالی‌ها به چپاول منابع طبیعی این کشور پرداختند. با این حال مقاومت مردم علیه استعمارگران گسترش یافت و با سازمان‌دهی بهتر، جبهه آزادیبخش موزامبیک، نبرد مسلحانه رهایی‌بخش خود را آغاز کرد. سرانجام پس از مبارزات طولانی و قتل‌عام مردم توسط استعمار، موزامبیک در 25ژوئن 1975 میلادی استقلال خود را به دست‌ آورد.

1996 میلادی: انفجار مقر نظامیان آمریکا

در 25 ژوئن 1996 میلادی بر اثر انفجار عظیم پایگاه نظامی ظهران در عربستان تعدادی آمریکایی و غیرآمریکایی کشته و زخمی شدند. این انفجار براثر کارگذاشتن حدود 2200 کیلوگرم مواد منفجره توسط افراد ناشناس در نزدیکی یک ساختمان 8طبقه نیروهای آمریکایی به‌وقوع پیوست. عوامل این انفجار حضور نظامیان آمریکایی در عربستان را دلیل این انفجار اعلام کردند. طی این انفجار انتحاری، 19 نظامی آمریکایی کشته و بیش از 370 نظامی و غیرنظامی آمریکایی زخمی شدند.

کد خبر 138520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز